Historia pedagogiki resocjalizacyjnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Historia pedagogiki resocjalizacyjnej
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-HPR
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności swobodnego poruszania się w zakresie dziejów resocjalizacji, znajomość polskich szkół pedagogiki resocjalizacyjnej – twórców i ich dzieł. Student ma zdobyć wiedzę na temat miejsca pedagogiki resocjalizacyjnej w historii Polski i świata, procesu kształtowania się refleksji penologicznej, zapoznać się z podejściem filozofii, nauk społecznych i humanistycznych do zagadnienia kary, historyczno-kulturowymi aspektami kary, historią rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie, genezą oraz rozwojem koncepcji i systemów resocjalizacji. Przedstawienie studentom problematyki związanej ze zjawiskami społecznie patologicznymi na przestrzeni wieków. Przedstawienie w kontekście historycznym celów, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji, wstępne zapoznanie z instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi formami resocjalizacji. Zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów, konwersacji, projektów.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, historii wychowania, wprowadzenia do filozofii i socjologii.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega znaczenie historii i rozwój pedagogiki resocjalizacyjnej, odnosi zdobytą wiedzę do przemian projektowania działań naprawczych, autorefleksji nad rozwojem zawodowym (E.1R.K1.), wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (E.1R.K2.) [_K_1]
K_K04 [5/5] K_K05 [3/5] KN_K01 [5/5]
potrafi przedstawiać rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej; opisywać polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej, w tym wymieniać ich twórców oraz ich dzieła (E.1R.U1.) [_U_1]
K_U04 [3/5] KN_U01 [5/5] KN_U16 [3/5]
potrafi analizować proces kształtowania się refleksji penologicznej; potrafi określać kary jako przedmiot badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, charakteryzować kary stosowane wobec przestępców w ujęciu historycznym; dostrzegać kształtowanie się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie; analizować i wykorzystywać naukowe koncepcje kryminologiczne; prezentować dzieje polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej [_U_2]
KN_U01 [3/5] KN_U06 [4/5]
Student zna i rozumie podstawowy zarys dziejów resocjalizacji. Ma uporządkowaną wiedzę na temat miejsca pedagogiki resocjalizacyjnej w historii Polski i świata. (E.1R.W1.) [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W05 [4/5]
zna i ma wiedzę na temat polskich szkół pedagogiki resocjalizacyjnej – twórców i ich dzieł (E.1R.W1.) [_W_2]
KN_W05 [4/5]
zna i rozumie jak kształtowała się refleksja penologiczna. Ma wiedzę na temat kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym, kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie, naukowych koncepcji kryminologicznych, dziejów polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej [_W_3]
KN_W04 [5/5] KN_W05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów
_W_1 _W_2 _W_3
aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [_w_3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie kształtowania się refleksji penologicznej, kary jako przedmiotu badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych, kar stosowanych wobec przestępców w ujęciu historycznym, kształtowania się myśli resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie, naukowych koncepcji kryminologicznych, dziejów polskiej teorii i praktyki resocjalizacyjnej
_U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [fns_1]
zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia. Prezentacja pracy zaliczeniowej, projektu przez studentów. Prezentacja treści z zastosowaniem metod podających, pokazowych z wykorzystaniem multimediów
10
analiza literatury podstawowej i uzupełniającej. Przestudiowanie treści podanych na zajęciach. udział aktywny podczas zajęć oraz przygotowanie się do nich i opracowanie pracy zaliczeniowej. Udział aktywny podczas zajęć oraz przygotowanie się do nich i opracowanie pracy zaliczeniowej.
40 kolokwium [_w_1] aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2] praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)