Teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-TPPR
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności swobodnego poruszania się w zakresie podstawowych pojęć i poglądów związanych z pedagogiką resocjalizacyjną, wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji, przedstawienie głównych problemów nieprzystosowania społecznego, źródeł i przebiegu zaburzeń procesu socjalizacji i wychowania prowadzących do procesów wykluczenia, marginalizacji społecznej i demoralizacji, rozwijanie zainteresowań studentów problematyką pedagogiki resocjalizacyjnej oraz uczenie ich umiejętności umiejscowienia tej subdyscypliny na tle nauk pedagogicznych oraz innych nauk społecznych i prawnych. Ponadto analiza biopsychicznych, społeczno-kulturowych i środowiskowych uwarunkowań zjawiska nieprzystosowania społecznego, jego wieloaspektowej genezy. Przedstawienie teleologicznych, teoretycznych i metodycznych aspektów oddziaływań resocjalizacyjnych. Zaprezentowanie historycznego rozwoju pedagogiki resocjalizacyjnej, systemów resocjalizacji oraz współczesnych poglądów na tę dziedzinę pedagogiki specjalnej (oddziaływań resocjalizacyjno-wychowawczych). Przedstawienie celów, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji. Wstępne zapoznanie z instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi formami resocjalizacji. Zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów, konwersacji, projektów.
Wymagania wstępne:
Wymagania wstępne modułu Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, podstawy pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega znaczenie pedagogiki resocjalizacyjnej w procesie przywracania osoby niedostosowanej społecznie społeczeństwu, odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań naprawczych, autorefleksji nad rozwojem zawodowym (E.1R.K1.), wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (E.1R.K2.) [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K03 [4/5]
potrafi rozpoznawać w sposób precyzyjny nurty teoretyczne i budować spójne wypowiedzi na tematy dotyczące wybranych zagadnień związanych z niedostosowaniem społecznym, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; umiejscowić pedagogikę resocjalizacyjną wśród innych nauk, a także określić jej z nimi powiązania; analizować pedagogikę resocjalizacyjną (E.1R.U1.) [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U04 [4/5]
potrafi analizować proces socjalizacji w teorii i praktyce, określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne, analizować koncepcje, teorie, definicje; charakteryzować pojęcia resocjalizacji-readaptacji-reintegracji, stosować definicje, pojęcia i zakresy; analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej (E.1R.U1.) [_U_2]
K_U03 [4/5] K_U06 [4/5] K_U09 [4/5] K_U10 [4/5]
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej. Ma uporządkowaną wiedzę na temat miejsca pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. Zna i rozumie współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne (E.1R.W1.) [_W_1]
K_W02 [5/5] K_W11 [5/5] K_W12 [5/5] KN_W03 [5/5] KN_W04 [5/5]
zna i rozumie teorię, teleologię i metodykę wychowania w resocjalizacji, definicje, pojęcia, zakresy, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne (E.1R.W1.) [_W_2]
K_W13 [5/5] K_W15 [5/5] KN_W03 [5/5] KN_W04 [5/5] KN_W05 [5/5]
zna i rozumie resocjalizację-readaptację-reintegrację, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej (E.1R.W1.) [_W_3]
K_W14 [4/5] K_W16 [4/5] KN_W08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów
_W_1 _W_2
aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia
_K_1 _U_1 _U_2
praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [_w_3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb zróżnicowania form oddziaływania i projektowania procesów resocjalizacji, readaptacji, reintegracji, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcji twórczej resocjalizacji i podstaw teoretycznych metodyki pracy resocjalizacyjnej
_W_3
egzamin pisemny [_w_4]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, literatury przedmiotu i podstawowych zagadnień związanych z tematem w formie testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte
_W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
prezentacja treści z zastosowaniem metod podających, pokazowych z wykorzystaniem multimediów
10
analiza literatury podstawowej i uzupełniającej. Przestudiowanie treści podanych na zajęciach.
15 egzamin pisemny [_w_4]
ćwiczenia [_fns_2]
zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia. Prezentacja pracy zaliczeniowej, projektu przez studentów.
15
udział aktywny podczas zajęć oraz przygotowanie się do nich i opracowanie pracy zaliczeniowej
35 kolokwium [_w_1] aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2] praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)