Pedagogika - warsztaty Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Pedagogika - warsztaty
Kod modułu: W6-PE-S1-B2.PEDW
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie oddziaływania pedagogicznego (wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego) na rozwój młodych ludzi (pełno i niepełnosprawnych) w środowisku szkolnym i pozaszkolnym (rodzinnym, rówieśniczym, pozaszkolnym środowisku wychowawczym) oraz uświadomienie praktycznej przydatności pedagogiki w procesie afirmacji idei, wartości, w organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagrożeń dla wychowania. Ponadto analiza społeczno-kulturowych i środowiskowych determinantów życia człowieka w różnych jego etapach; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych; kształtowanie właściwej postawy etycznej pedagoga. Problematyka ta oscyluje wokół spraw dzieci i młodzieży: - projektowania perspektyw i zapobiegania zagrożeniom rozwojowym, z uwzględnieniem zapobiegania niepowodzeniom w pełnieniu ról społecznych, niedostosowania społecznego czy marginalizacji, - wspomagania ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, - programu pracy wychowawczej, - pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się, - dostosowania procesu dydaktyczno-wychowawczego do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, - kształtowania umiejętności i kompetencji do radzenia sobie z ograniczeniami w pełnieniu ról społecznych w kolejnych etapach. Zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów zintegrowanych z realizacją praktyk.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej (B.2.K2) [_K_1]
KN_K04 [4/5]
potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (B.2.U1); rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych (B.2.U2) [_U_1]
KN_U02 [3/5] KN_U04 [3/5]
potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze (B.2.U3).; zaprojektować działania profilaktyczne w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (B.2.U4).; nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym( B.2.U7) [_U_2]
KN_U09 [3/5] KN_U11 [4/5]
Student zna i rozumie proces planowania pracy pedagogicznej: cel, formy, środki i metody kształcenia; sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel; zagadnienie ukrytego programu szkoły (B.2.W5); formy aktywności dziecka, w tym naukę i zabawę; zagadnienia rozwoju zainteresowań, poszerzania autonomii i samodzielności (B.2.W6); zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą: środowisko społeczne klasy i szkoły, autokratyzm i demokrację w szkole, ukryty program szkoły, postawy nauczycieli i uczniów, pracę z grupą rówieśniczą, tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole, metody wychowawcze i ich skuteczność, problematykę umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, kryzysu szkoły, zasad współpracy rodziny i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.W7) [_W_1]
KN_W01 [5/5] KN_W09 [5/5]
zna działania profilaktyczne w szkole: konstruowanie klasowych i szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, promocję i ochronę zdrowia uczniów; diagnozę nauczycielską w kontekście działań profilaktycznych; zagadnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia (B.2.W9); proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole – rolę przedszkola, szkoły i rodziny; zagadnienia dojrzałości szkolnej, przygotowania dziecka do nauki w szkole oraz obowiązku szkolnego (B.2.W10) [_W_2]
KN_W12 [4/5]
zna i rozumie rolę kontaktów społecznych ucznia, w tym w grupie rówieśniczej, koleżeństwa, przyjaźni i konfliktów wśród uczniów; rolę osób znaczących i autorytetów; zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu nauczyciela, rodzica i opiekuna, buntu okresu dorastania i jego funkcji; zagrożenia w wychowaniu młodzieży; podkultury młodzieżowe (B.2.W11); cel pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole na różnych etapach edukacyjnych; istotę programu wychowawczego; zagadnienia edukacji zdrowotnej, bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i uczniów w szkole oraz poza nimi (zajęcia terenowe, wycieczki); potrzebę ochrony zdrowia dziecka, w tym zdrowia psychicznego; znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (B.2.W12) [_W_3]
KN_W05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów
_W_1 _W_2
aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia
_K_1 _U_1 _U_2
praca zaliczeniowa [_w_3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb podopiecznych i budowania umiejętności wychowawczych pedagoga, obejmujących wspieranie rozwoju i kształtowania umiejętności społecznych, projektowania form pomocy wychowawczo-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem zróżnicowanych uwarunkowań
_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
prezentacja treści z zastosowaniem metod podających, pokazowych z wykorzystaniem multimediów
15
analiza literatury podstawowej i uzupełniającej. Przestudiowanie treści podanych na zajęciach.
5 kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia prezentacja pracy zaliczeniowej przez studentów
30
udział aktywny podczas zajęć oraz przygotowanie się do nich i opracowanie pracy zaliczeniowej
5 aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2] praca zaliczeniowa [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)