Pedagogika Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Pedagogika
Kod modułu: W6-PE-N1-B2.PED
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego fundamentu teoretycznego dla studentów kierunku pedagogika. Zajęcia mają za zadanie wyposażenie słuchaczy w elementarną wiedzę pedagogiczną oraz wprowadzenie w jej kulturę naukową. Wśród podstawowych celów należy wskazać: wyjaśnienie funkcji i znaczenia pedagogiki; wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności krytycznej analizy mające umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/; doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidualnego stylu pedagogicznego studentów.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych; jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewnienia im wsparcia i pomocy [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] KN_K08 [3/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne [_K_2]
K_K03 [3/5] K_K04 [4/5] KN_K01 [1/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] KN_U12 [3/5]
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów [U_2]
K_U07 [3/5] K_U08 [3/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela [_U_3]
K_U10 [3/5] KN_U02 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania, istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [4/5] K_W11 [3/5]
zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń [_W_2]
K_W04 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W14 [2/5]
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię; ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji - zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty; ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela,nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy [_W_3]
K_W13 [4/5] K_W14 [5/5] K_W15 [4/5] KN_W08 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i ćwiczeń
_W_1 _W_2 _W_3
praca zaliczeniowa [_w_2]
przygotowanie pracy pisemnej (wg podanych standardów) na temat związany z programem zajęć na podstawie literatury pedagogicznej. Sprawdzenie czy student potrafi w sposób prawidłowy wykorzystywać literaturę fachową, wie jak należy posługiwać się przypisami i czym jest plagiat.
_U_1 U_2 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_3]
sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń
_W_1 _W_2 _W_3
wypowiedź ustna (dyskusja, prezentacja) [_w_4]
sprawdzanie znajomości zdobytej wiedzy teoretycznej, budowania wypowiedzi spójnych i komunikatywnych, z wykorzystaniem słownictwa pedagogicznego; Sprawdzanie kompetencji komunikacyjnych studentów
_K_1 _K_2 _U_1 U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca, praca z tekstem
5 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacja i dyskusja – prezentowanie kolejnych tematów programu wprowadzenie do pisania pracy pedagogicznej (omówienie zasad, podanie przykładu wzoru przypisów) kolokwium sprawdzające wiedzę z ćwiczeń
30
praca z tekstem; przygotowanie materiałów do dyskusji zebranie literatury na podany temat. dyskusja nad tematem (z prowadzącym ćwiczenia w godzinach konsultacji dla studentów). Przygotowanie pracy zaliczeniowej. powtórzenie materiału
5 praca zaliczeniowa [_w_2] kolokwium [_w_3] wypowiedź ustna (dyskusja, prezentacja) [_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)