Metodologia badań społecznych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N2PE19.2020

Nazwa modułu: Metodologia badań społecznych
Kod modułu: O_M_II
Kod programu: W3-N2PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
W module Metodologia badań społecznych zakłada się, że efekty kształcenia będą realizowane za pomocą wykładowej i ćwiczeniowej formy kształcenia. W ramach modułu studenci będą mieli możliwość wzbogacenia wiedzy i doskonalenia umiejętności odnośnie planowania procesu badawczego w ramach różnych orientacji badawczych.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student przedstawia teorie naukowe, prawa naukowe oraz ich funkcje wewnątrz naukowe i społeczne, posługuje się terminologią używaną w metodologii nauk społecznych oraz w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. [O_M_II_1]
K_W01 [2/5]
Student wyjaśnia specyfikę metodologiczną pedagogiki w kontekście innych dyscyplin występujących w naukach społecznych i humanistycznych (np. w socjologii), wskazuje konsekwencje wieloparadygmatyczności, charakteryzuje główne orientacje badawcze i strategie, metody i techniki badawcze. [O_M_II_2]
K_W04 [1/5]
Student wymienia zasady i normy etyczne obowiązujące w projektowaniu i realizowaniu badań naukowych. [O_M_II_3]
K_W16 [1/5]
Student sprawnie porozumiewa się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzysta z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. [O_M_II_4]
K_U03 [3/5]
Student prawidłowo rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych, prawidłowo formułuje problematykę badań, wskazuje zmienne i dokonuje ich operacjonalizacji, stosownie do problemów badawczych dobiera metody i techniki badań, potrafi skonstruować narzędzia badawcze, dobiera techniki opracowania danych, potrafi zaprezentować wyniki badań, przedstawić rzeczową propozycję implementacji wybranych wniosków do praktyki pedagogicznej, a poprzez predykację i antycypację wskazuje kierunek i natężenie rozwoju badanego zjawiska i potrafi nakreślić kierunek dalszych badań w obszarze studiowanej subdyscypliny. [O_M_II_5]
K_U06 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [O_M_w_II_1]
Efekty kształcenia modułu będą zweryfikowane przy pomocy egzaminu pisemnego
O_M_II_1 O_M_II_2 O_M_II_3
Kolokwium - test [O_M_w_II_2]
Praca pisemna (dwa testy) potwierdzającą wiedzę oraz umiejętności założone efektami kształcenia modułu.
O_M_II_2 O_M_II_4
Praca pisemna- projekt [O_M_w_II_3]
Przygotowanie w formie pisemnej indywidualnego projektu badawczego, uwzględniającego komponenty procesu badawczego, np. przedmiot badań, cele i problemy badawcze, metody, techniki, narzędzia badawcze, zmienne i wskaźniki, itd. (w zależności od typu badań).
O_M_II_4 O_M_II_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [O_M_ II _fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; Wykład problemowy;
10
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
45 Egzamin pisemny [O_M_w_II_1]
ćwiczenia [O_M_ II _fs_2]
Dyskusja, praca w grupach, analiza tekstu oraz dwa kolokwia i projekt pisemny.
20
Student przygotowuje się ze wskazanej przez prowadzącego literatury (w sylabusie) do merytorycznego udziału w zajęciach ćwiczeniowych oraz
50 Kolokwium - test [O_M_w_II_2] Praca pisemna- projekt [O_M_w_II_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)