Polisensoryczna analiza i interpretacja tekstu literackiego w edukacji i terapii
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N2PE19.2020

Nazwa modułu: | Polisensoryczna analiza i interpretacja tekstu literackiego w edukacji i terapii |
---|---|
Kod modułu: | EW_PA |
Kod programu: | W3-N2PE19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł zawiera poszerzone treści z zakresu polisensorycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego w edukacji i terapii. Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze strategią VAKT i przygotowanie go do stosowania tej strategii w trakcie działań edukacyjnych dotyczących analizy tekstu. Zajęcia realizowane w ramach modułu przygotują studenta do dokonywania świadomych wyborów literatury stosowanej dla rozwoju potencjału intelektualnego ucznia oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka. Zajęcia w formie wykładowej i ćwiczeniowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia modułu. |
Wymagania wstępne: | Osiągnięcie na studiach pierwszego stopnia efektów kształcenia związanych z kwalifikacjami uprawniającymi do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna przesłanki stosowalności analizy i interpretacji polisensorycznej; rozumie koncepcję VAKT i potrafi metodycznie zaplanować zajęcia realizowane tą strategią. [EW_PA_1] |
K_W05 [5/5] |
Student potrafi wyodrębnić elementy dzieła, wokół których można podjąć działania polisensoryczne; umie prowadzić zajęcia z zakresu analizy tekstu realizowane strategią VAKT, oparte na zastosowaniu metod: improwizacji, inscenizacji, dramy i przekładu intersemiotycznego. [EW_ PA _2] |
K_U02 [5/5] |
Student potrafi dokonywać wyboru i interpretacji dzieła literackiego znajdującego zastosowanie w działaniach edukacyjnych, rozumie walory wspierające, stymulujące i terapeutyczne materiału literackiego. [EW_ PA_3] |
K_U04 [4/5] |
Student potrafi dostrzec wartość literatury pięknej dla rozwoju potencjału intelektualnego oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka; potrafi odnaleźć materiał literacki odpowiadający własnym potrzebom (umie odkryć „sens dla siebie” i wykorzystać sytuacje ekspresyjne dla podjęcia autorefleksji). [EW_ PA_4] |
K_U11 [4/5] |
Student zna najwybitniejsze utwory literackie, będące spuścizną kanonu literatury pięknej oraz biblioterapeutycznej. [EW_PA_5] |
K_K08 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium 1, Kolokwium 2 [EW_ PA _w_1] | Kolokwium 1 - Kolokwium pisemne z zakresu znajomości idei Howarda Gardnera i Susan Kovalik oraz umiejętności wskazania cech dystynktywnych istniejących modalności oraz zasad paidialnych
Kolokwium 2 - Sprawdzenie znajomości podstawowych metod interpretacji tekstu, opartych na aktywności polisensorycznej (improwizacja, inscenizacja, drama, przekład intersemiotyczny) |
EW_PA_1 |
Pisemny projekt zajęć [EW_ PA _w_2] | Przygotowanie pisemnego projektu zajęć (literatura podmiotowa ze wskazanego ramowo zakresu – wybrana przez studenta);
Udział w przygotowaniu projektu zespołowego - opartego na wielozmysłowej interpretacji wybranego utworu literackiego, ze wskazaniem jego wartości edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych
|
EW_PA_1 |
Prezentacja ekspresyjna [EW_ PA _ w_3] | Przygotowanie polisensorycznej analizy dzieła literackiego (wybór wykładowcy) z wyodrębnieniem węzła metaforycznego utworu, wokół którego zaprogramowane zostanie działanie ekspresyjne. Działania te zaprojektuje student samodzielnie oraz zaprezentuje je podczas warsztatu organizowanego z całą grupą ćwiczeniową. |
EW_ PA _2 |
Dyskusja [EW_ PA _w_4] | Udział w dyskusji na temat przygotowanych interpretacji dzieł literackich, prezentacja krytycznej analizy strategii zastosowanych przez pozostałych studentów oraz motywacji wyłonienia określonych węzłów metaforycznych utworów (w ujęciu stymulującym, wspierającym i terapeutycznym). |
EW_ PA_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [EW_ PA _fs_1] | Metoda wykładu interaktywnego
z wykorzystaniem poglądowych prezentacji multimedialnych |
10 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą;
opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów i umiejętności krytycznego ich wykorzystania;
przygotowanie do kolokwiów |
35 |
Kolokwium 1, Kolokwium 2 [EW_ PA _w_1] |
ćwiczenia [EW_ PA _fs_2] | Dyskusja, metoda eksponująca, metoda problemowa, warsztat ekspresyjny |
10 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie się do dyskusji;
przygotowanie warsztatowych prezentacji ekspresyjnych wg idei VAK |
35 |
Pisemny projekt zajęć [EW_ PA _w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |