Diagnoza i terapia logopedyczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 06-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Diagnoza i terapia logopedyczna
Kod modułu: EW_DL_
Kod programu: 06-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł diagnostyczno-terapeutyczny obejmuje treści z zakresu zaburzeń rozwoju u dzieci. Student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci, w tym rozwoju i zaburzeń mowy, ustalania przyczyn trudności w uczeniu się. Posiada wiedzę w zakresie adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej i logopedycznej. Absolwent posiada umiejętność trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej i logopedycznej. Potrafi stworzyć programy terapii, ocenić jej przebieg i efekty. Korzysta z literatury inderdyscyplinarnej, zna specjalistyczną terminologię przedmiotów, wykazuje także cechy postawy, które warunkowałyby sprawną i wartościową pracę nauczyciela przedszkola i klas I-III w aspekcie zadań diagnostycznych, profilaktycznych i korekcyjnych.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym [EW_DL_1]
K_W05 [3/5]
ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, zna podstawowe zaburzenia mowy [EW_DL_2]
K_W08 [3/5]
student potrafi wykorzystać rezultaty diagnozy logopedycznej do zaprojektowania stosownych działań profilaktycznych i terapeutycznych wobec dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. [EW_DL_3]
K_U10 [3/5]
student dostrzega znaczenie diagnozy logopedycznej jako podstawy wszelkich działań terapeutycznych, jest przekonany o znaczeniu tego typu działalności pedagogicznej, jest wrażliwy na występowanie w otoczeniu i praktyce pedagogicznej problemów związanych z rozwojem mowy i jej zaburzeniami, jest gotowy do podejmowania takich działań oraz inicjowania ich u innych osób, potrafi współpracować w zespole diagnozującym [EW_DL_4]
K_K03 [3/5]
posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w zakresie diagnozy logopedycznej w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami mowy [EWN_DL_1]
KN_W06 [3/5]
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu logopedii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji [EWN_DL_2]
KN_U02 [3/5]
posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie zaburzeń mowy u dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych, posiada umiejętności opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków [EWN_DL_3]
KN_U05 [3/5]
ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów [EWN_DL_4]
KN_K05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prezentacja [EW_DL_w_1]
Przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń
EW_DL_1 EW_DL_2 EW_DL_3 EW_DL_4 EWN_DL_1 EWN_DL_2 EWN_DL_3 EWN_DL_4
Referat [EW_DL_w_2]
Przedstawienie podczas ćwiczeń referatu dotyczącego wybranego zagadnienia
EW_DL_1 EW_DL_2 EW_DL_3 EW_DL_4 EWN_DL_1 EWN_DL_2 EWN_DL_3 EWN_DL_4
Kolokwium [EW_DL_w_3]
Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń
EW_DL_1 EW_DL_2 EW_DL_3 EW_DL_4 EWN_DL_1 EWN_DL_2 EWN_DL_3 EWN_DL_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EWN_DL_fns_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
10
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą
20 Kolokwium [EW_DL_w_3]
ćwiczenia [EWN_DL_fns_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych
20
Przygotowanie pracy zaliczeniowej
40 Prezentacja [EW_DL_w_1] Referat [EW_DL_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)