Podstawy anatomii prawidłowej człowieka Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: W4-S1FM19.2020

Nazwa modułu: Podstawy anatomii prawidłowej człowieka
Kod modułu: 0305-1FM-20-10
Kod programu: W4-S1FM19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
W trakcie wykładów student zapoznaje się: ● z krótką historią anatomii człowieka, ● z ujednoliceniem opisu ciała człowieka (pozycja anatomiczna, osie, płaszczyzny i okolice ciała), ● typami konstytucyjnymi, ● powłoką wspólną (skóra i jej wytwory), ● układem kostno – stawowym (ogólna: osteologia, artrologia i syndesmologia), ● miologią ogólną, ● splanchnologią (nauką o trzewiach): układy pokarmowy, oddechowy, moczowo – płciowy oraz dokrewny, ● angiologią: układ naczyniowy (krwionośny z krwią i limfatyczny), ● nauroanatomią: centralny i obwodowy układ nerwowy, ● estezjologią: budowa i funkcjonowanie narządów zmysłu ze szczególnym uwzględnieniem oka i ucha. W trakcie zajęć laboratoryjnych student: ● potrafi określić własny typ konstytucyjny, ● opisać ciało człowieka jako całość i zlokalizować w przestrzeni poszczególne narządy, ● rozpoznaje podstawowe elementy układu kostno – stawowego, ● potrafi zakwalifikować poszczególne stawy i określić ich możliwości ruchowe (stawy jedno- dwu- i wieloosiowe), ● rozumie różnorodność klasyfikacji mięśni, zapoznaje się z głównymi mięśniami powierzchownymi i uświadamia sobie mechanizm ich działania, ● w oparciu o zdobytą wiedzę swobodnie porusza się w obszarze anatomii praktycznej (wyczuwalność podstawowych punktów kostnych oraz mięśni powierzchownych osobnika żywego), ● rozpoznaje poszczególne narządy miękkie, jest zorientowany w ich budowie anatomicznej, tak w zakresie anatomii opisowej jak i anatomii mikroskopowej, ● jest świadomy ich lokalizacji w organizmie człowieka ● prawidłowo sekcjonuje narządy odzwierzęce o budowie analogicznej do narządów człowieka (przykładowo: serce, nerki, krtań czy tchawica), ● prowadzi dokumentację w postaci zeszytu ćwiczeń (opis dostarczonych studentowi schematów i rycin oraz rozwiązywanie krótkich zadań testowych), ● rozumie potrzebę szacunku wobec preparatów pozyskanych ze zwłok ludzkich oraz etycznego zachowania w przyszłości w kontaktach z pacjentami. W ramach pracy własnej student: ● w oparciu o notatki z wykładów, literaturę podstawową i uzupełniającą oraz wiedzę praktyczną zdobytą w trakcie zajęć laboratoryjnych dąży do jej utrwalenia.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu anatomii i fizjologii człowieka w oparciu o treści zdobyte w szkole ponadgimnazjalnej; na pierwszych zajęciach przewiduje się „test kompetencji” weryfikujący zdobytą w szkole średniej wiedzę.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie cywilizacyjne znaczenie anatomii człowieka jako podstawy rozwoju różnych dyscyplin medycyny [1FM_10_1]
KFM_W01 [5/5]
posiada świadomość, że organizm człowieka jako całość jest sumą: komórek, tkanek, narządów i układów zapewniającą homeostazę [1FM_10_2]
KFM_W11 [3/5]
zna budowę poszczególnych układów i rozumie zasady ich funkcjonowania [1FM_10_3]
KFM_W11 [4/5]
rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi układami i mechanizmy ich koordynacji [1FM_10_4]
KFM_U10 [3/5]
zna i potrafi w sposób zrozumiały (zarówno w mowie jak i piśmie) opisać budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka [1FM_10_5]
KFM_U01 [4/5]
rozumie konieczność etycznej postawy i szacunku wobec drugiego człowieka - pacjenta [1FM_10_6]
KFM_K11 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
aktywność na zajęciach [1FM_10_w_1]
Analiza preparatów anatomicznych – odszukiwania wskazanych struktur anatomicznych, prowadzenie zeszytu ćwiczeń, dyskusja w podzespołach oraz z prowadzącym zajęcia.
1FM_10_2 1FM_10_3
kolokwium [1FM_10_w_2]
sprawdzające wiedzę z trzech podstawowych działów anatomii, terminy kolokwiów podane na początku semestru. Zadania(pytania) kolokwium analogiczne do tych na zajęciach laboratoryjnych. Skala ocen: 2 – 5. Ocena końcowa z laboratorium jest średnią ocen z kolokwiów. Skala ocen: 2-5.
1FM_10_2 1FM_10_3 1FM_10_4
kolokwia cząstkowe [1FM_10_w_3]
Sprawdzenie przygotowania się na bieżąco do ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej, skala ocen: 2 – 5 Ocena końcowa z laboratorium jest średnią ocen z kolokwiów. Skala ocen: 2-5.
1FM_10_5
egzamin ustny lub pisemny [1FM_10_w_4]
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium. Egzamin obejmuje całość materiału – zagadnienia omawiane na wykładach oraz zajęciach laboratoryjnych. Skala ocen: 2 – 5.
1FM_10_1 1FM_10_2 1FM_10_3 1FM_10_4 1FM_10_5 1FM_10_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [1FM_10_fs_1]
Wykład obejmujący podstawowe treści z zakresu anatomii prawidłowej człowieka z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, rentenogramów, obrazów tomografii komputerowej, fazo gramów i krótkich sekwencji filmowych (DVD) – sekcjonowanie tych narządów, które są aktualnie omawiane. Treści wykładów spójne z treściami zajęć laboratoryjnych.
30
Praca z podręcznikiem oraz atlasem anatomii prawidłowej człowieka i literatura uzupełniającą.
30 aktywność na zajęciach [1FM_10_w_1] egzamin ustny lub pisemny [1FM_10_w_4]
laboratorium [1FM_10_fs_2]
Zapoznanie się z budową poszczególnych narządów i układów człowieka w oparciu o bogaty materiał biologiczny: kości, mokre preparaty totalne uzyskane przysekcyjnie oraz preparaty z zakresu anatomii mikroskopowej narządów człowieka; samodzielne sekcjonowanie narządów zwierzęcych o budowie analogicznej do narządów człowieka; cześć zajęć oparta o analizę modeli i tablic anatomicznych.
30
Przyswojenie i utrwalenie wiedzy uzyskanej na wykładach i w oparciu o podręczniki oraz atlasy z zakresu anatomii prawidłowej
30 aktywność na zajęciach [1FM_10_w_1] kolokwium [1FM_10_w_2] kolokwia cząstkowe [1FM_10_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)