Aksjologiczne podstawy edukacji międzykulturowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2020

Nazwa modułu: Aksjologiczne podstawy edukacji międzykulturowej
Kod modułu: 12-PE-RM-N2-AKEM
Kod programu: W6-N2PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
„Aksjologiczne podstawy edukacji międzykulturowej” to moduł kształcenia akademickiego, który stanowi wprowadzenie w szeroko pojętą problematykę pedagogiki międzykulturowej. Pełni on funkcję ogólnego, a zarazem naukowo-aksjologicznego fundamentu dla specjalności pedagogicznej Resocjalizacja z edukacją międzykulturową. Moduł ma na celu: wprowadzenie studentów w wiedzę na temat aksjologicznych podstaw edukacji prowadzonej w środowiskach wielokulturowych; przygotowanie do rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem w środowiskach zróżnicowanych kulturowo; ukazanie możliwości analizy odmiennych koncepcji wychowania międzykulturowego, rekonstruowania ich założeń i ideologii; zaprezentowanie zróżnicowania doktryn i systemów aksjologicznych, które mogą być wykorzystywane w praktyce edukacyjnej.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: wybrane koncepcje filozofii współczesnej, współczesne kierunki pedagogiki, teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega i wykazuje wrażliwość na wszelkie odmienności społeczne, kulturowe, indywidualne ludzi oraz dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne pojawiające się w środowiskach zróżnicowanych kulturowo [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K04 [2/5] K_K05 [2/5]
charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się ze względu na płeć, rasę, religię, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_K_2]
K_K02 [2/5] K_K03 [2/5] K_K07 [2/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu aksjologii i pedagogiki międzykulturowej oraz powiązanych z nimi dyscyplinami w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U07 [3/5] K_U08 [3/5]
umie rozpoznawać potrzeby osób należących do różnych grup etnicznych, narodowych, wyznaniowych itd., samodzielnie i w grupie projektuje sytuacje aksjologiczno-edukacyjne w zakresie uwrażliwiania kulturowego, opieki , wsparcia społecznego ludzi różniących się ze względu na płeć, rasę, religię, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_U_2]
K_U01 [3/5] K_U09 [3/5] K_U10 [3/5] K_U11 [3/5]
zna na poziomie rozszerzonym i posługuje się aparaturą pojęciową związaną z aksjologią, edukacją wielokulturową, międzykulturową i odnosi ją do działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W04 [2/5] K_W09 [3/5] K_W10 [3/5]
rozumie i stosuje w nowy sposób uzyskaną wiedzę o człowieku, kulturze, edukacji, wsparciu społecznym, w kontekście wzajemnych powiązań kultury i człowieka żyjącego w środowisku wielokulturowym [_W_2]
K_W07 [3/5] K_W08 [3/5] K_W13 [3/5] K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych przedmiotu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu.
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
ocenianie ciągłe [_w_2]
ocena realizacji zleconych zadań: analiza tekstów źródłowych; znajomość bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych, prezentacja ich treści połączona z własną refleksją; opracowywanie w grupach projektów sytuacji aksjologiczno-edukacyjnych wspierających instytucjonalne i pozainstytucjonalne funkcjonowanie jednostki w środowiskach zróżnicowanych kulturowo.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_2
kolokwium [_w_3]
sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń.
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
prezentowane będą zagadnienia teoretyczne i praktyczne; metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film).
10
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej oraz lektur do egzaminu przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
20 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
praca z tekstem – analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień; analiza tekstów źródłowych szczegółowych i poszerzających problematykę – metody podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja); -grupowy projekt sytuacji aksjologiczno-edukacyjnych (metody problemowe, praktyczne, gry dydaktyczne).
15
samodzielny wybór tekstów, przygotowanie ich do omówienia; przygotowanie i prezentacja treści wybranych artykułów zamieszczonych w czasopismach pedagogicznych; projektowanie sytuacji aksjologiczno-edukacyjnych wspierających jednostkę odmienną (praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień); przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń
15 ocenianie ciągłe [_w_2] kolokwium [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)