Wybrane koncepcje filozofii współczesnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2020

Nazwa modułu: Wybrane koncepcje filozofii współczesnej
Kod modułu: 12-PE-N2-2WKPW
Kod programu: W6-N2PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Zajęcia z przedmiotu współczesne kierunki filozofii mają zaznajomić studentów z głównymi koncepcjami filozofii współczesnej, zwłaszcza z tymi, które oddziaływają na problematykę i formę uprawiania dyscyplin humanistycznych, a szczególnie pedagogiki. Studenci powinni uzyskać umiejętność analizy współczesnych tekstów filozoficznych i naukowych oraz rozwinąć zdolności krytycznego rozważania problemów. Tematyka zajęć obejmuje wybrane koncepcje filozoficzne XIX i XX wieku, w tym: pozytywizm, fenomenologię, filozofię analityczną, egzystencjalizm, hermeneutykę, filozofię dialogu i postmodernizm.
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów kształcenia modułu: wprowadzenie do filozofii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; posiada pogłębioną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla formowania się więzi społecznych [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K03 [2/5]
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata [_K_2]
K_K08 [3/5]
potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i z dziedziny nauk społecznych w kontekście problemów z płaszczyzny pedagogiki, w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych; precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne i społeczne, a także potrafi wyrazić własne podglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych ­– stawia tezy i krytycznie je komentuje [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U04 [4/5]
umie precyzyjnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł w związku z przygotowaniem, realizacją, kontrolą i oceną zajęć edukacyjnych; twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i wiedzę nauk społecznych, a także wiedzę metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji, potrafi prognozować i przewidywać skutki podejmowanych przez siebie decyzji zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak również praktycznej [_U_2]
K_U08 [4/5] K_U09 [3/5]
zna i rozumie terminologię stosowaną w filozofii współczesnej, ma uporządkowana wiedzę na temat oddziaływania filozofii współczesnej na problematykę i formę uprawiania dyscyplin humanistycznych, zwłaszcza pedagogiki [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [2/5]
zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki [_W_2]
K_W04 [3/5]
ma rozszerzoną wiedzę z dziedziny historii filozofii współczesnej, rozumie zależności między różnymi kierunkami tej filozofii; ma szeroką znajomość idei filozoficznych zarówno w kulturze polskiej, jak i kulturze europejskiej i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie [_W_3]
K_W09 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie znajomości problematyki filozofii współczesnej, omawianej na wykładach i ćwiczeniach
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności przedstawienia i krytycznej analizy wybranego zagadnienia na podstawie tekstów źródłowych i opracowań
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1
ocena ciągła [_w_3]
sprawdzanie umiejętności wypowiadania się na temat wybranych zagadnień filozofii współczesnej oraz kontrolowanie nabywanych kompetencji społecznych.
_K_1 _K_2 _U_2 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
przedstawienie głównych nurtów i stawisk w filozofii współczesnej, ich krytyczna analiza i ocena oraz wskazanie związków z naukami szczegółowymi, zwłaszcza z pedagogiką
15
uzupełniająca lektura tekstów źródłowych i opracowań; rozszerzanie wiedzy o wątki wskazane na wykładzie.
30 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
przedstawienie i krytyczna analiza tekstów źródłowych, połączona z zainicjowaniem dyskusji i kierowaniem nią. zajęcia konwersatoryjne – dyskusja nad wybranymi zagadnieniami, prowadzona na podstawie tekstu
15
krytyczna analiza tekstu; przygotowanie planu przedstawienia i zagadnień do dyskusji; odnalezienie i opracowanie związków z innymi stanowiskami, krytyczna analiza tekstu; ustalenie powiązań omawianej problematyki z zagadnieniami rozważanymi w ramach innych nurtów filozofii współczesnej.
40 prezentacja [_w_2] ocena ciągła [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)