Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2020

Nazwa modułu: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: 12-PE-OT-N2-MPOW
Kod programu: W6-N2PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej ma umożliwić studentom zapoznanie i posługiwanie się różnymi metodami, technikami i formami znajdującymi zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. W ramach przedmiotu studenci mają możliwość projektowania i realizowania zaplanowanych działań opiekuńczo-wychowawczych zgodnie z wcześniej założonymi celami. Zajęcia te pozwalają poznać specyfikę indywidualnego kontaktu dziecka z opiekunem-wychowawcą i społecznego z grupą wychowawczą. Stanowią one przygotowanie studenta do kształtowania i doskonalenia własnego, szeroko rozumianego, warsztatu pracy opiekuna-wychowawcy.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
podejmuje trud i odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem oraz kreatywnością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych i opiekuńczych, dostrzegając ich sens, wartość oraz potrzebę w środowisku społecznym [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [2/5] KN_K01 [4/5]
rozumie potrzebę planowania własnego rozwoju osobistego i zawodowego, będąc świadomy odpowiedzialności za jakość budowanego przez siebie warsztatu pracy opiekuna-wychowawcy [_K_2]
K_K07 [3/5] KN_K08 [4/5]
ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych, komunikacji interpersonalnej, dokonywania krytycznej refleksji nad własnymi działaniami w zakresie opieki i wychowania, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] K_U08 [3/5] KNO_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [4/5]
potrafi samodzielnie inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość wychowanka; wypowiada się ustnie i pisemnie przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_2]
K_U11 [3/5] K_U12 [3/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w różnego typu placówkach opiekuńczo-wychowawczych [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5] K_W03 [2/5] KN_W01 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W07 [2/5]
zna potrzeby i problemy, które opiekun-wychowawca może napotkać w różnych stadiach rozwoju człowieka oraz uwarunkowaniach jego życia [_W_2]
K_W08 [2/5] K_W10 [2/5] KN_W05 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce; studenci przeprowadzają zaplanowane działania opiekuńczo-wychowawcze, a następnie dokonują samooceny własnych umiejętności, a także są oceniani przez pozostałych studentów i prowadzącego zajęcia
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować kilka jednostek metodycznych w formie konspektu zbiorczego, przewidując czas i miejsce zajęć, uczestników, tematykę, zamierzone cele, przebieg zajęć oraz metody (techniki) działania i pomoce do zajęć
_K_1 _K_2 _U_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy, polegające na praktycznym przeprowadzeniu zaplanowanych działań opiekuńczo-wychowawczych; prezentacja, analiza oraz dyskusja nad jakością opracowanych konspektów zbiorczych
19
lektura uzupełniająca dotycząca teoretyczno-metodycznych podstaw pracy opiekuńczo-wychowawczej; praca z tekstem zaprojektowanie działań opiekuńczo-wychowawczych; przygotowanie kilku jednostek metodycznych w formie konspektu zbiorczego
71 prezentacja [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)