Formy opieki i aktywizacji społeczno-kulturalnej osób starszych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2020

Nazwa modułu: Formy opieki i aktywizacji społeczno-kulturalnej osób starszych
Kod modułu: 12-PE-OT-N2-FOASK
Kod programu: W6-N2PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Program modułu: Formy opieki i aktywizacji społeczno-kulturalnej osób starszych zapoznaje studentów z wiedzą teoretyczną z zakresu opieki i sposobów aktywizacji osób starszych. Moduł przygotowuje studentów do podejmowania działań ukierunkowanych na tworzenie praktycznych metod pracy z osobami starszymi z uwzględnieniem potrzeb wieku rozwojowego, warunków społeczno-środowiskowych oraz kulturowych. Student poznaje przebieg współpracy z instytucjami społecznymi i organizacjami funkcjonującymi na rzecz osób starszych, ponadto zapoznaje się z zakresem i formami zakresem kompetencji i kwalifikacji profesjonalnie pomagających opiekunów i terapeutów. Samodzielnie zapoznaje się z literaturą zalecaną i poszukuje odniesień w praktyce.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne [_K_1]
K_K06 [3/5] K_K07 [3/5]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych; potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów językowych i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych; posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi; posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U04 [3/5] K_U05 [3/5] K_U06 [3/5]
zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej ze szczególnym uwzględnieniem etyki [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W05 [3/5] K_W06 [3/5] K_W07 [3/5] K_W08 [3/5] K_W10 [3/5] K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości literatury przedmiotu i podstawowych zagadnień związanych z tematem w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte
_W_1
ocena ciągła - aktywność na zajęciach [_w_2]
aktywny udział wyrażający się przygotowaniem merytorycznym i praktycznym do zadanego zagadnienia
_K_1 _U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu: metod podających (pogadanka); metod problemowych (dyskusja, burza mózgów), metod warsztatowych; omówienie podstawowych zagadnień z zakresu opieki i aktywizacji osób starszych
15
wybór i lektura tekstów z zakresu literatury obowiązkowej i uzupełniającej; przygotowanie do zajęć
45 kolokwium [_w_1] ocena ciągła - aktywność na zajęciach [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)