Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2020

Nazwa modułu: Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej
Kod modułu: 12-PE-RM-S2-TPEM
Kod programu: W6-S2PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Celem modułu jest poznanie fundamentalnych zagadnień z zakresu edukacji regionalnej, wielo – i międzykulturowej w teorii i praktyce ze zwróceniem szczególnej uwagi na kwestie pomocy i wsparcia społecznego; zrozumienie metodologicznych problemów pedagogiki międzykulturowej; kształtowanie u studentów myślenia o wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście związków kultury i człowieka; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega i wykazuje wrażliwość na wszelkie odmienności społeczne, kulturowe, indywidualne ludzi oraz na dziedzictwo kulturowe regionu, kraju, Europy; dostrzega dylematy moralne, etyczne związane z własną pracą; charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby i problemy egzystencjalne, społeczne, wychowawcze ludzi różniących się pod wieloma względami [_K_1]
K_K05 [3/5] K_K08 [3/5]
krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze; wypowiada się i formułuje uzasadnienia na tematy związane z pedagogika międzykulturową [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
umie rozpoznawać potrzeby ludzi należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych itd., samodzielnie i w grupie analizuje, poddaje krytycznej refleksji i zastanawia się nad doborem odpowiednich sytuacji edukacyjnych w zakresie uwrażliwiania kulturowego, opieki, wsparcia społecznego ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_U_2]
K_U08 [3/5] K_U10 [3/5]
zna podstawową aparaturę pojęciową związaną z edukacją wielokulturową, międzykulturową, regionalną, pedagogiką międzykulturową; ma uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki międzykulturowej [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [4/5] K_W04 [4/5]
ma usystematyzowaną wiedzę dotyczącą różnic kulturowych, zjawisk, procesów występujących na styku kultur i ich oddziaływanie na zachowania jednostek, grup i zbiorowości w zróżnicowanym środowisku wychowawczym; ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych; wie o znaczeniu i konieczności dostrzegania podobieństw i różnic uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, czy pomocowej [_W_2]
K_W09 [3/5] K_W13 [3/5] K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca egzaminacyjna [_w_1]
znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury modułu
_U_1 _W_1 _W_2
kolokwium zaliczeniowe [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń
_U_1 _W_1 _W_2
weryfikacja ciągła [_w_3]
ocena wypowiedzi studentów, podpartych uzasadnieniem, krytyczną refleksją; ocena zaangażowania podczas zajęć, pracy samodzielnej i zespołowej; prezentacja treści
_K_1 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film)
15
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
30 praca egzaminacyjna [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień; analiza tekstów źródłowych szczegółowych i poszerzających problematykę; metody podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja)
30
samodzielny wybór tekstów, przygotowanie ich do omówienia; przygotowanie i prezentacja treści wybranych artykułów zamieszczonych w czasopismach pedagogicznych; rozważania dotyczące możliwości uwrażliwiania na odmienność
75 kolokwium zaliczeniowe [_w_2] weryfikacja ciągła [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)