Pedagogika resocjalizacyjna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2020

Nazwa modułu: Pedagogika resocjalizacyjna
Kod modułu: 12-PE-WIP-S2-5PR
Kod programu: W6-S2PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Treści: I. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej: 1. Przedmiot i zakres pedagogiki resocjalizacyjnej (resocjalizacja jako dyscyplina naukowa). 2. Podstawowe elementy, funkcje i rodzaje oddziaływań resocjalizacyjnych. 3. Związek resocjalizacji z innymi naukami społecznymi i pedagogicznymi. 4. Główne nurty poznawcze i podstawowe problemy badawcze resocjalizacji dawnej i współczesnej. Sposoby oddziaływań dawniej i dziś. II. Wybrane zagadnienia resocjalizacyjne: 1. Wybrane instytucje resocjalizacyjne: założenia, cele, formy pracy, zasięg działalności statutowej, prawnej, obyczajowej. 2. Dylematy interwencji resocjalizacyjnej. 3. Źródła zachowań dewiacyjnych. Różnice w podejściu do resocjalizacji. 4. Objawy nieprzystosowania społecznego. Stadia i typologie nieprzystosowania społecznego. 5. Dziecko nieprzystosowane społecznie i zagrożone nieprzystosowaniem. Potrzeby dziecka. 6. Droga demoralizacji nieletniego. Rola instytucji wspierających, pomocowych i typowo resocjalizacyjnych. Młodociany a zakład poprawczy (więzienie). 7. Zaburzenia sfery emocjonalnej- rodzaje agresji, nerwice dzieci nadpobudliwych. Metody i formy pracy z dziećmi nerwicowymi i niedostosowanymi społecznie. 8. Rodzina jako źródło nieprzystosowania społecznego. Wpływ massmediów. 9. Metody wpływu sytuacyjnego. Rola kary i nagrody w oddziaływaniach wychowawczych. 10. Techniki wychowawcze. 11. Praca i jej wymiar wychowawczy 12. Projektowanie działań resocjalizacyjnych. 13. Omówienie sposobów diagnozowania środowiska społecznego (wychowawczego) dziecka. 14. Placówki i instytucje wspierające i realizujące wychowanie resocjalizujące:sądy dla nieletnich, instytucja kuratora sądowego, pogotowie opiekuńcze, policyjne izby dziecka, rodzinne ośrodki diagnostyczno- konsultacyjne, dawne kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, państwowe młodzieżowe ośrodki /zakłady/ wychowawcze, młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej /rodzaj podejmowanych działań/, zakłady poprawcze /rodzaje, techniki terapeutyczne/
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się postawą poszukującą, refleksyjną i udoskonalającą własny warsztat pracy [_K_1]
K_K01 [3/5]
potrafi wstępnie rozpoznawać symptomy niedostosowania społecznego na tle zmian rozwojowych [_U_1]
K_U01 [1/5] K_U02 [2/5] K_U03 [1/5] K_U05 [2/5]
potrafi wypowiadać się na temat determinantów nieprzystosowania społecznego oraz niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży [_U_2]
K_U10 [3/5]
ma elementarną wiedzę na temat teoretycznych i praktycznych problemów związanych z zagadnieniami resocjalizacyjnymi, w różnych środowiskach wychowawczych z uwzględnieniem ich specyfiki i uwarunkowań. [_W_1]
K_W05 [1/5] K_W06 [2/5] K_W07 [2/5] K_W08 [1/5] K_W10 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, literatury przedmiotu i podstawowych zagadnień związanych z tematem
_W_1
prezentacja [_w_2]
opisująca wybrane zagadnienia związane z podstawami resocjalizacji; sprawdzenie umiejętności pracy w grupie
_U_1 _U_2 _W_1
esej [_w_3]
sprawdzający umiejętność zaprezentowania wybranego zagadnienia z resocjalizacji z punktu widzenia studenta
_K_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych nt. zagadnień wprowadzających w temat; prezentacje- przedstawienie przez studentów efektów pracy grupowej; analiza tekstów z dyskusją
15
analiza literatury, lektur, praca z tekstem; zebranie materiału, analiza literatury, rozporządzeń, indywidualnych programów i przebiegu terapii; przygotowanie prac do dyskusji; analiza tekstów
20 kolokwium [_w_1] prezentacja [_w_2] esej [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)