Metodyczne aspekty pracy z rodziną w środowisku lokalnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2020

Nazwa modułu: Metodyczne aspekty pracy z rodziną w środowisku lokalnym
Kod modułu: 12-PE-OT-S2-APR
Kod programu: W6-S2PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł metodyczne aspekty pracy z rodziną w środowisku lokalnym ma umożliwić studentom poznanie podstawowych sposobów wspierania rodziny w sytuacji przeżywanego kryzysu. Studenci zapoznają się z podstawowymi metodami pracy z rodziną, będą także przygotowywani do samodzielnej pracy w środowisku oraz twórczego podejścia do rozwiązywania problemów rodziny.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, możliwości i ograniczeń w pracy z rodziną, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, opieką, funkcjonowaniem rodziny; ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne i umiejętnie z nich w pracy zawodowej [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [2/5] KN_K01 [4/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami, z którymi współpracuje w danej dziedzinie; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społecznych i zawodowych, charakteryzuje się wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K07 [3/5] KN_K08 [4/5]
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; potrafi wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na tematy związane z pomocą rodzinie. Student potrafi zapewnić klientowi poczucie bezpieczeństwa, jest w stanie we właściwy sposób motywować poszczególnych członków rodziny do podejmowania aktywności zmierzających do zmiany, [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] K_U08 [3/5] KNO_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [4/5]
potrafi rozpoznać występujące w rodzinie problemy i rozpoznawać potrzeby poszczególnych jej członków, wie jak pomóc rodzinie, gdzie ją skierować, potrafi wskazać instytucje pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym, potrafi wykorzystać nowatorskie metody pracy socjalnej dostosowując je do funkcjonowania rodzin dysfunkcyjnych; potrafi rozpoznawać nieprawidłowe postawy rodzicielskie i udzielać wsparcia w zakresie realizacji podstawowych zadań rodziny [_U_2]
K_U11 [3/5] K_U12 [3/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i pracy socjalnej; rozumie jej źródła; ma podstawową, nowoczesną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk pedagogicznych i obszarach praktyki społecznej oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, posiada ogólną wiedzę na temat metod pracy z rodziną w środowisku lokalnym, zna zasady podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5] K_W03 [2/5] KN_W01 [3/5] KN_W04 [3/5]
zna najpoważniejsze współcześnie zagrożenia oraz konsekwencje jakie niosą one dla funkcjonowania rodziny. Zna i potrafi zdiagnozować nieprawidłowe postawy rodzicielskie, zna instytucje wsparcia społecznego oraz organizacje zapewniające różne formy pomocy rodzinom dysfunkcyjnym; ma wiedzę na temat instytucjonalnych i rodzinnych form opieki nad dzieckiem i wspierania rodziny [_W_2]
K_W08 [2/5] K_W10 [2/5] KN_W05 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia znajomości prezentowanych treści, a także sposobu ich prezentowania
_K_2 _U_1 _W_1 _W_2
praca pisemna [_w_2]
sprawdzenie umiejętności w zakresie samodzielnego zgłębiania zadanego tematu, syntezy wiedzy z różnych źródeł oraz odnoszenia ich do praktyki pracy z rodziną
_K_1 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fs_1]
Zajęcia praktyczne – ćwiczenie technik i metod przydatnych w pracy z rodziną; praca pisemna – przygotowanie eseju dotyczącego przedmiotu zajęć, prezentacja – przygotowanie grupowej prezentacji na zadany temat i przedstawienie jej na forum grupy;Z
15
Analiza literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie pracy pisemnej, przygotowanie do zajęć
75 prezentacja [_w_1] praca pisemna [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)