Kultura języka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Kultura języka
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-KJ
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Kurs pod nazwą: komunikacja interpersonalna i kultura języka polskiego obejmuje takie zagadnienia, jak: poprawność ortofoniczna (np. wybrane prawidła poprawnej wymowy), poprawność leksykalno-semantyczna (np. rola synonimów, hiperonimów, neologizmów i innych środków leksykalnych w budowaniu spójnej wypowiedzi, a także leksykalne zagrożenia współczesnej polszczyzny, np. prymitywizacja wypowiedzi), rola ortografii i interpunkcji w rozumieniu tekstów (np. częste błędy leksykalne, gramatyczne i inne Polaków-native spikerów, semantyczne i składniowe aspekty dystrybucji znaków interpunkcyjnych), parametry sytuacji komunikacyjnej (np. komunikacja werbalna, niewerbalna, ikoniczna (multimodalna), przestrzeń i czas w komunikacji interpersonalnej, stereotypy językowe, tabu i eufemizmy językowe, etykieta językowa, mechanizmy perswazji i manipulacji w komunikacji międzyludzkiej, strategie językowe w sytuacjach konfliktowych i inne).
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
cechuje go otwartość w kontaktach interpersonalnych, ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturalnego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego [_K_1]
K_K07 [3/5] SKN_K01 [3/5]
umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces [_U_1]
SKN_U15 [3/5] SKN_U16 [3/5]
posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń [_W_1]
SKN_W04 [2/5] SKN_W06 [2/5] SKN_W13 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja (indywidualna lub grupowa) [_w_1]
udział w dyskusji na temat wybranych aspektów komunikacji interpersonalnej, prezentacja (indywidualna lub grupowa) tematu z zakresu komunikacji interpersonalnej i/lub kultury języka polskiego
_K_1 _U_1 _W_1
dyskusja i prezentacja (indywidualna lub grupowa) [_w_2]
praca indywidualna i/lub grupowa: komponowanie, analiza i korekta tekstów/ fragmentów tekstów (ortograficzna, interpunkcyjna, gramatyczna, stylistyczna), praca z tekstem/ tekstami przeznaczonymi do ćwiczenia dykcji i poprawnej artykulacji
_K_1 _U_1 _W_1
autoprezentacja [_w_3]
autoprezentacja (przemówienie, referat lub inna forma wystąpienia na forum grupy)
_K_1 _U_1 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
Realizacja tematów kursu z zakresu komunikacji interpersonalnej i kultury języka polskiego uwzględnia prezentację treści przedmiotowych (czynią to: prowadzący zajęcia oraz uczestnicy zajęć po uprzednim przygotowaniu w ramach pracy własnej), udział w dyskusji, analizę (korektę, transformację) tekstów, przygotowanie, wygłoszenie oraz wysłuchanie prezentacji i autoprezentacji (współ)uczestników zajęć.
15
Przygotowanie tematów wystąpień: prezentacji zespołowej i/lub indywidualnej na wybrany temat z zakresu kursu; przygotowanie autoprezentacji (przemówienie, referat lub inna forma wystąpienia na forum grupy).
35 prezentacja (indywidualna lub grupowa) [_w_1] dyskusja i prezentacja (indywidualna lub grupowa) [_w_2] autoprezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)