Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-BPR
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot dotyczy kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju człowieka w toku całego życia, podstawowych pojęć z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, potrzeb człowieka, zaburzeń rozwoju, pielęgnacji noworodka i niemowlęcia, a także kryzysów rozwojowych i sposobów radzenia sobie z nimi. Uświadamia studentom specyfikę zmian psychicznych i somatycznych zachodzących w poszczególnych fazach rozwoju ontogenetycznego człowieka. Uwrażliwia studentów na sytuacje zagrożenia życia lub/i zdrowia podopiecznych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [_K_1]
K_K01 [3/5] SKN_K01 [3/5]
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych [_K_2]
K_K02 [2/5]
ma szacunek do ludzkiego ciała, zna podstawy higieny, troszczy się o zdrowie: właściwe odżywianie, odpowiedni strój, sen i aktywność fizyczną [_K_3]
K_K09 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań [_U_1]
K_U02 [3/5]
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych. Potrafi identyfikować problemy natury zdrowotnej podopiecznego [_U_2]
K_U12 [4/5] SKN_U09 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw [_W_1]
K_W03 [3/5]
zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej [_W_2]
K_W04 [3/5] SKN_W02 [3/5]
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. Posiada ogólną znajomość budowy i funkcjonowania organizmu człowieka w poszczególnych etapach rozwoju ontogenicznego. Zna objawy i przyczyny chorób wieku dziecięcego, wie jak im zapobiegać. Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego tryby życia [_W_3]
K_W05 [4/5] K_W09 [3/5] SKN_W13 [4/5]
rozpoznaje zmiany fizyczne i psychiczne, zauważa i akceptuje zróżnicowanie, indywidualne tempo rozwoju; zna kryteria dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej [_W_4]
K_W09 [4/5] SKN_W02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści przekazanych na wykładzie oraz z literatury przedmiotu
_W_1 _W_2 _W_3 _W_4
projekt [_w_2]
sprawdzenie umiejętności zaprojektowania zajęć związanych z prozdrowotnymi zachowaniami dzieci, ochroną, ratowaniem i doskonaleniem zdrowia analiza tekstów z literatury przedmiotu
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład podstawowych zagadnień z biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.
7
zapoznanie się z polecaną lekturą podstawową i uzupełniającą, analiza tekstów
20 kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza tekstów z literatury przedmiotu. analiza przygotowanych projektów.
7
przygotowanie lektury do dyskusji przygotowanie się do przedstawienia projektów i udziału w dyskusji nad ich treścią.
40 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)