Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.2 (dydaktyka przedmiotu) Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.2 (dydaktyka przedmiotu)
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-MPWZ.2
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach modułu ma miejsce doskonalenie warsztatu nauczycielskiego i umiejętności w zakresie prowadzenia przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie - diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej, organizacji pracy w klasie szkolnej i grupach oraz w zakresie rozpoznawania typowych dla nauczanego przedmiotu błędów uczniowskich i rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej poprzez zaangażowanie w projektowe działania.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; jest gotowy do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów (D.1/E.1.K1.); budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (D.1/E.1.K6.); promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.K4.); stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1/E.1.K9.) - systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy (D.1/E.1.K8.) [_K_1]
K_K04 [4/5] K_K08 [3/5] SKN_K01 [3/5] SKN_K02 [3/5]
potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia (D.1/E.1.U11.) - rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.U10.); potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu, wykorzystując do tego skonstruowane sprawdziany (D.1/E.1.U8.; D.1/E.1.U9.); potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne (D.1/E.1.U7.) [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] K_U08 [4/5] SKN_U06 [3/5] SKN_U10 [3/5] SKN_U11 [3/5] SKN_U13 [3/5] SKN_U15 [3/5]
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela (D.1/E.1.W14.) - właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz ewaluacją (ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne - D.1/E.1.W10.; egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu - D.1/E.1.W11.); diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu - D.1/E.1.W12.) , a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej - rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.W6.) [_W_1]
SKN_W04 [3/5] SKN_W07 [3/5] SKN_W10 [2/5] SKN_W12 [4/5] SKN_W14 [2/5]
zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (D.1/E.1.W15.); zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego (D.1/E.1.W7.); znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów (D.1/E.1.W13.) [_W_2]
K_W15 [3/5] K_W16 [3/5] SKN_W05 [2/5] SKN_W12 [2/5] SKN_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie - kolokwium [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń.
_U_1 _W_1 _W_2
zaliczenie - projekt [_w_3]
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu: - organizacji działań edukacyjnych, możliwych do realizacji podczas różnych form organizacji kształcenia na zajęciach (zajęcia terenowe, lekcje, konkursy, wycieczki, prelekcje) z zakresu wychowania do życia w rodzinie, - umiejętności zaprezentowania, omówienia i oceny swego projektu zajęć - sprawdzenie umiejętności konstrukcji narzędzi sprawdzania i kontroli.
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_2]
Metoda projektów metoda symulacyjna, metoda problemowa prezentacja – przedstawienie przygotowanej propozycji metodycznej, narzędzia zastosowanego w procesie kontroli. Zajęcia sprawdzające wiedzę.
45
Opracowanie indywidualnego lub zespołowego projektu, przygotowanie się do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Powtórzenie materiału.
30 zaliczenie - kolokwium [_w_2] zaliczenie - projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)