Praktyka zawodowa (w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego) Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa (w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego)
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-PZPP
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Studenckie praktyki zawodowe w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego uwzględniają szczegółowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji określone w załączniku 1 do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Podczas praktyk studenci gromadzą doświadczenia dotyczące pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami, wychowankami, doświadczenia związane z planowaniem, organizacją i przebiegiem zajęć w grupie wychowawczej, ich nadzorem, a także nabywają wiedzę i umiejętności w zakresie poznawania sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności uczniów, wychowanków i organizują, przeprowadzają (pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych) zajęcia wychowawcze (w tym zajęcia integrujące grupę i działania profilaktyczne). Mają możliwość przeanalizowania funkcjonowania rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas, organizacji pracy wychowawców świetlicy, pedagoga szkolnego, psychologa oraz sytuacji pedagogicznych zaobserwowanych i doświadczonych podczas praktyk. Praktyki zawodowe są realizowane w przedszkolach, szkołach,poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych placówkach systemu oświaty udzielających wsparcia uczniom, rodzicom, opiekunom lub nauczycielom.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (B.3.K.1) [_K_1]
SKN_K01 [2/5] SKN_K07 [2/5]
potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze (B.3.U1.); wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów (B.3.U2.); wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas (B.3.U3.); wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (B.3.U4.) [_U_1]
SKN_U01 [4/5] SKN_U06 [3/5] SKN_U09 [2/5] SKN_U18 [2/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (B.3.U5.); analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (B.3.U.6.) [_U_2]
SKN_U03 [2/5] SKN_U05 [2/5] SKN_U12 [2/5] SKN_U13 [2/5]
zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły (innych placówek systemu oświaty), program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego (B.3.W2.) [_W_1]
SKN_W06 [3/5]
zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (B.3.W1.) [_W_2]
SKN_W08 [3/5] SKN_W09 [3/5]
zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią (B.3.W3.) [_W_3]
SKN_W11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
przedstawienie zadań, przebiegu organizacji pracy w szkole i innej placówce systemu oświaty, przyjętych programów (wychowawczych, profilaktycznych, w zakresie doradztwa zawodowego) oraz zasad zapewnienia bezpieczeństwa w placówce
_W_1 _W_2 _W_3
notatki i wnioski z obserwacji [_w_2]
zastosowanie arkusza obserwacji do gromadzenia danych, ich udokumentowane i dokonanie analizy sytuacji zdarzeń pedagogicznych oraz doświadczeń z kontaktów z kadrą pedagogiczną
_K_1 _U_1
propozycja metodyczna zajęć wychowawczych [_w_3]
opracowanie scenariusza zajęć wychowawczych i ich realizacja
_K_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [_fns_1]
hospitacja zajęć prowadzonych w grupie wychowawczej, klasie szkolnej, na świetlicy szkolnej, w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (np. wybranych zajęć logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych, sojoterapeutycznych, rozwijających uzdolnienia); zapoznanie się z dokumentacją (placówki, pedagoga szkolnego, psychologa); planowanie i podejmowanie działań wychowawczych; konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką - konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań
30
przygotowanie merytoryczne do prowadzenia obserwacji zajęć, opracowanie arkusza obserwacji; notatki z obserwacji; przygotowanie scenariusza zajęć; przygotowanie merytoryczne do prowadzenia ewaluacji zajęć i analizy sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (studiowanie literatury, aktów prawnych)
20 prezentacja [_w_1] notatki i wnioski z obserwacji [_w_2] propozycja metodyczna zajęć wychowawczych [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)