Zaburzenia rozwoju zachowania dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Zaburzenia rozwoju zachowania dzieci i młodzieży
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-ZRZ
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot zaburzenia rozwoju i zachowania dzieci i młodzieży ma dostarczyć studentom wiedzy na temat zaburzeń w rozwoju i zachowaniu podopiecznych w różnym wieku i pod wpływem zróżnicowanych czynników. Celem jest poznanie podstawowych kryteriów określających normę w rozwoju i zachowaniu, uwzględniając wiek, warunki życia i codziennej komunikacji w domu, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, środowisku rówieśniczym i szkole (różnych formach zinstytucjonalizowanej edukacji). Grupami, u których stwierdzić można odchylenia od normy w rozwoju i zachowaniu mogą być więc zarówno małe dzieci, jak i uczeń (szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej). Problemy adaptacyjne i zaburzenia zachowania mogą być efektem nieprawidłowo funkcjonującego środowiska życia i edukacji i różnią się swoją genezą i specyfiką objawów od tych, które spowodowane są przez czynniki natury wewnętrznej (biologicznej, somatycznej, emocjonalno-społecznej). Zadaniem studentów jest wykorzystanie wiedzy z zakresu różnych subdyscyplin i innych przedmiotów akademickich do tego, by w sposób zintegrowany rozpoznawać przyczyny nieprawidłowego funkcjonowania (wykorzystywać kryteria diagnostyczne – poznane na przedmiotach z zakresu diagnozowania środowiska społecznego i opiekuńczego) i poszukiwać form pracy z tymi osobami, pomocy wychowawczej, psychologicznej i socjopedagogicznej oraz dydaktycznej w zależności od wieku, rodzaju problemów oraz środowiska życia i wsparcia podopiecznych.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów z podstaw pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, podstawy diagnozy środowiska społecznego i opiekuńczego, podstawy pedagogiki specjalnej, podstawy psychologii społecznej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest przygotowany do obserwowania podstawowych symptomów zaburzeń, diagnozowania przyczyn zaburzeń w rozwoju oraz zachowaniu dzieci i młodzieży i nazywania (klasyfikowania) poszczególnych typów zaburzeń (odchyleń od normy); dostrzega rangę problemów rozwojowych i podejmuje próby pomocy poprzez angażowanie się w zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, korekcyjne i terapeutyczne dla dzieci i i młodzieży [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K03 [2/5] K_K05 [2/5]
Charakteryzuje się aktywną postawą do działania, jest wrażliwy na problemy rozwojowe dzieci i młodzieży; czynnie uczestniczy w zajęciach terapeutycznych z dziećmi trudnymi, zaburzonymi, o niższych standardach w rozwoju indywidualnym i społecznym oraz trudnościach funkcjonowania środowiska rodzinnego, opiekuńczo-wychowawczego i szkolnego, a także zaburzeniach adaptacyjnych związanych z okresem dorastania i towarzyszącego temu procesowi kryzysu. [_K_2]
K_K04 [2/5] K_K06 [2/5] K_K07 [3/5] SKN_K01 [3/5] SKN_K06 [3/5]
Ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka w różnych sytuacjach rozwojowych (rodzinnych, opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych); potrafi rozróżnić typowe problemy w zachowaniu od zaburzeń rozwojowych; Zna i potrafi opisać zaburzenia, dzieląc je ze względu na przyczyny ich powstania potrafi diagnozować problemy rozwojowe, o podłożu wewnętrznym i środowiskowym oraz wynikające z nich konsekwencje indywidualne, społeczne i edukacyjne (w funkcjonowaniu indywidualnym, jak i instytucjach opiekuńczo wychowawczych , edukacyjnych oraz grupach społecznych); [_U_1]
K_U05 [2/5] K_U07 [3/5] K_U10 [3/5] K_U12 [3/5] SKN_U01 [3/5]
Posiada umiejętności obserwowania ; potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych subdyscyplin pedagogiczno-psychologicznych (w tym psychologii i pedagogiki specjalnej) , poszukując odpowiednich form pracy; potrafi brać udział w dyskusji – analizując i interpretując problemy opieki i wychowania oraz bariery rozwojowe; potrafi czynnie angażować się w pomoc dzieciom i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania [_U_2]
K_U02 [2/5] K_U03 [3/5] K_U09 [3/5] SKN_U03 [2/5]
Ma podstawową wiedzę o opiece nad dziećmi i młodzieżą , o prawidłowościach rozwojowych, kryteriach ich oceny w aspekcie rozwoju indywidualnego – osobowościowego i społecznego; zna potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży i konsekwencje nieprawidłowych oddziaływań środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego [_W_1]
K_W05 [1/5] K_W06 [2/5] K_W19 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat form i sposobów diagnozowania problemów i niepowodzeń w rozwoju oraz form pomocy dzieciom i młodzieży w nietypowych sytuacjach rozwojowych; zna i potrafi nazwać odchylenia rozwojowe i zaburzenia, dzieląc je ze względu na źródła pochodzenia ; zna zasady postępowania wobec dziecka o nietypowym rozwoju (z zaburzeniami) [_W_2]
K_W11 [3/5] K_W16 [2/5] SKN_W01 [2/5] SKN_W12 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i proponowanej literatury
_W_1 _W_2
praca w grupach stacjonarna i w instytucjach op-wych. opracowanie arkuszy obserwacji zachowania [_w_2]
Sprawdzenie zakresu opanowania wiedzy teoretycznej, umiejętności obserwacji i korelowania jej efektów z nabytą wiedzą, sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, dyskutowania i analizowania wyników obserwacji
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
Sprawdzenie opracowanego projektu pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania w zależności od wieku, poziomu rozwoju, rodzaju problemów oraz środowiska życia i edukacji
_K_1 _K_2 _U_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
Lektura obowiązkowa i uzupełniająca , samodzielna praca z tekstem
5 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Zajęcia w terenie - w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Prezentacje efektów pracy grupowej (metoda projektów). Analiza przypadków, sytuacji.
15
Obserwacja uczestnicząca, aktywny udział w zajęciach, dyskusja. Opracowanie projektu pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania w zależności od wieku, poziomu rozwoju, rodzaju problemów oraz środowiska życia i edukacji.
15 praca w grupach stacjonarna i w instytucjach op-wych. opracowanie arkuszy obserwacji zachowania [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)