Pedagogika rodziny Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Pedagogika rodziny
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-PRO
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot ma na celu dostarczenie studentom wiedzy na temat rodziny: historycznych przemian jej modelu i czynników warunkujących je, sposobu funkcjonowania w nich poszczególnych członków i ich ról, jej znaczenia dla społeczeństwa, zmian w sposobie funkcjonowania współczesnej rodziny polskiej, jej zagrożeń. Istotne jest również wprowadzenie studentów w problematykę instytucjonalnego wsparcia rodziny. Ukazanie struktury funkcjonowania, przemian rodziny oraz jej związków ze społeczeństwem i kulturą ma ułatwić studentom zrozumienie, diagnozowanie i rozwiązywanie problemów rodziny
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki, dydaktyki, psychologia społeczna, socjologii.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [K_1]
K_K03 [4/5] K_K07 [3/5]
Ma rozwinięte kompetencje międzykulturowe; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych [K_2]
K_K03 [4/5] SKN_K06 [4/5]
Ma praktyczne umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, sprawnie i skutecznie przemawiać, poprawnie konstruować teksty, prowadzić dyskusję, polemiki i negocjacje, autoprezentacje [U_1]
K_U06 [3/5] K_U10 [3/5]
Potrafi współpracować w relacjach międzyludzkich; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym [U_2]
K_U01 [3/5] SKN_U02 [3/5]
Potrafi uzasadnić normy chroniące życie małżeńskie i rodzinne oraz sprzeciwić się naciskom skłaniającym do ich łamania [_U_3]
K_U16 [3/5]
Ma podstawową wiedzę o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście wzajemnego oddziaływania kultury i człowieka; Ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego; Posiada wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad każdym dzieckiem, osobą starszą, jak również światowych trendów w tym zakresie) [W_1]
K_W08 [3/5] K_W11 [3/5] SKN_W01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści przedstawionych na wykładach
U_1 W_1
projekt [_w_2]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz prowadzenia działań w środowisku lokalnym. Sprawdzenie czy student potrafi wykorzystywać wiedzę zdobywaną w trakcie zajęć oraz samodzielnej pracy w praktyce
K_1 K_2 U_2 _U_3 W_1
prezentacja [_w_3]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej do przedstawienia i zanalizowania przygotowanego projektu
K_1 K_2 U_2 _U_3 W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład wybranych podstawowych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
Praca własna studenta, lektura literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz źródeł internetowych
25 Egzamin [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Analiza tekstów. Dyskusja. Opracowanie projektu Przedstawienie prezentacji
15
Lektura uzupełniająca, praca z tekstem, analiza dokumentów, rozporządzeń i ustaw
45 projekt [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)