Praktyka zawodowa po II roku Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa po II roku
Kod modułu: W6-PE-WZ-S1-PZ2
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Praktyki zawodowe po II roku cechuje obowiązkowy dwuobszarowy charakter. Obejmują one pierwszy obszar: praktyki zawodowe - przygotowanie dydaktyczne do nauczana przedmiotu (w wymiarze 60 godzin 2ECTS) oraz drugi obszar: praktyki zawodowe - metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej (w wymiarze 30 godzin 1ECTS). Praktyka zawodowa po II roku ma na celu: – stworzenie studentom warunków do poznania charakteru funkcjonowania oraz instytucji i organizacji świadczących pomoc i wsparcie dla dzieci, młodzieży, a także ich rodzin w sytuacjach niekorzystnych dla rozwoju, – umożliwienie studentom zdobywania praktycznych doświadczeń w obszarze instytucjonalnego organizowania różnych form opiekuńczo-wychowawczych w sytuacjach zagrożeń społecznych, a także profilaktyki, interwencji oraz wybranych form pomocy psychopedagogicznej dla dzieci, młodzieży i ich rodzin, - umożliwienie studentom zdobywania wiedzy, umiejętności i doświadczeń niezbędnych do przygotowania się do pracy w zawodzie nauczyciela prowadzącego zajęcia z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie w szkole podstawowej, – kształtowanie gotowości psychospołecznej i postawy zadaniowej wobec podopiecznych w różnym wieku, na danym etapie edukacji, o różnym statusie społecznym i ekonomicznym, potrzebujących pomocy, – kształtowanie kompetencji zawodowych w działaniu praktycznym. Przedmiot pozwala weryfikować wiedzę teoretyczną w praktyce, inspiruje do poznawania i samooceny siebie jako nauczyciela oraz przygotowuje do przyszłej pracy w wymiarze praktycznym (formułowanie celów i zadań edukacyjnych, opracowywanie scenariuszy zajęć i ich realizowanie z uwzględnieniem zasady indywidualizacji kształcenia, opracowywanie pomocy edukacyjnych, dokonywanie ewaluacji zajęć, wdrażanie do samokontroli i samooceny uczniów) i refleksji w działaniu oraz nad działaniem.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; przejawia wrażliwość na potrzeby innych i widzi konieczność podejmowania działań w środowisku społecznym; jest gotów do skutecznego współdziałania z pedagogami, specjalistami, pracownikami opieki społecznej, z nauczycielami i opiekunem praktyk zawodowych w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych (D.2/E.2.K1.) [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K03 [3/5] SKN_K07 [3/5]
właściwie przygotowuje się do własnej pracy, projektuje działania na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu dzieci, młodzieży i dorosłych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących pracę opiekuńczo-wychowawczą [_K_2]
K_K07 [3/5] K_K08 [3/5]
potrafi zaplanować i przedstawić własne pomysły, kierując się zasadami etycznymi w podejmowanej działalności; potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć (D.2/E.2.U2.) [_U_1]
K_U08 [3/5] K_U12 [3/5] SKN_U02 [3/5] SKN_U06 [3/5]
potrafi wypowiadać się precyzyjnie i spójnie w kontaktach interpersonalnych (z personelem placówki i podopiecznymi); potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (D.2/E.2.U3.) [_U_2]
K_U07 [2/5] SKN_U01 [3/5] SKN_U05 [2/5] SKN_U06 [2/5]
potrafi ocenić przydatność metod, procedur w realizacji zadań oraz wskazać obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu; przyjmuje zadania i przejawia umiejętności organizacyjne; potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej (D.2/E.2.U1.) [_U_3]
K_U09 [3/5] K_U13 [3/5] K_U14 [3/5] SKN_U02 [3/5] SKN_U04 [2/5] SKN_U06 [2/5] SKN_U09 [2/5] SKN_U10 [2/5] SKN_U11 [3/5]
ma podstawową wiedzę o rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym [_W_1]
K_W05 [2/5]
ma elementarną wiedzę o formach pracy w placówkach; zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty (D.2/E.2.W3.) [_W_2]
K_W16 [3/5] SKN_W04 [2/5] SKN_W09 [3/5]
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę nt. instytucji opieki społecznej, placówek profilaktyczno-interwencyjnych wspierających funkcjonowanie rodziny, organizacji pozarządowych i stowarzyszeń na rzecz wykluczenia ludzi, ich celach, podstawach prawnych, zasadach funkcjonowania, ich specyfice, powiązaniach z innymi instytucjami; zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty (D.2/E.2.W1.); sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty (D.2/E.2.W2.) [_W_3]
K_W07 [2/5] K_W14 [3/5] SKN_W04 [3/5] SKN_W08 [3/5] SKN_W09 [2/5] SKN_W11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
wypowiedź ustna i sprawdzenie dokumentów [_w_1]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności, kompetencji studenta nabytych podczas praktyk zawodowych; analiza dokumentacji praktyk przedłożonej przez studenta, rozmowa
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [_fs_1]
realizacja przewidzianych zadań i udział studenta w zajęciach prowadzonych w szkole podstawowej oraz w wybranej (z opracowanej listy instytucji) placówce; rozmowa bezpośrednia z uczelnianym opiekunem praktyk oraz przedłożenie do sprawdzenia dokumentacji z realizacji praktyki
90
przygotowanie do hospitacji zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej, ich realizacji oraz pracy w placówce i samodzielnej organizacji oraz realizacji i ewaluacji zajęć, projektów, programów; wypełnienie i zgromadzenie niezbędnych dokumentów i przygotowanie się do rozmowy
5 wypowiedź ustna i sprawdzenie dokumentów [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)