Geometryczne podstawy analizy przestrzennej Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2020

Nazwa modułu: Geometryczne podstawy analizy przestrzennej
Kod modułu: 1GS-336
Kod programu: W2-S1GS19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Celem modułu Geometryczne podstawy analizy przestrzennej jest umożliwienie zrozumienia interakcji pomiędzy przestrzenią a człowiekiem oraz konieczności zapobiegania niekorzystnym skutkom działalności człowieka. Analizy przestrzenne z elementami geometrii wykreślnej – wnosi pojęcie z zakresu operowania przestrzeni i geostatystyki. Formalne techniki badania danych geoprzestrzennych związanych z tektoniką, zaleganiem warstw geologicznych, relacji przestrzennych formacji skalnych itp., używające ich topologicznych, geometrycznych lub kartograficznych właściwości. Analiza przestrzenna odnosi się do różnych technik stosowanych w naukach kartograficzno-geologicznych, z których wiele znajduje się jeszcze we fazie rozwoju GIS-u. W geometrycznych technikach analizy przestrzennej wykorzystuje się różne metody analityczne i stosowane są często metody komputerowe (GIS). Zawiera omówienie algorytmów najczęściej wykorzystywanych procedur analiz przestrzennych, ilościowych i jakościowych, dla różnych modeli danych przestrzennych. Funkcje analizy przestrzennej w systemach GIS obejmują m.in. transformacje i obrazowanie (geowizualizacje) danych przestrzennych - pozwalają one na wybór istniejących obiektów kartograficznych (łącznie z atrybutami) lub na zobrazowanie (najczęściej w postaci mapy cyfrowej, modelu 3D lub wykresu) klas obiektów. Analiza przestrzenna rozpoczęła się wraz z powstaniem kartografii, miernictwa i geografii oraz geologii, chociaż techniki analizy przestrzennej nie zostały ostatecznie do końca sformalizowane. Aktualnie analizy przestrzenne bazują na komputerowych technikach ze względu na: dużą ilość danych, możliwości nowoczesnego oprogramowania statystycznego i oprogramowania Systemu Informacji Geograficznej (GIS) oraz złożoności obliczeniowej tego modelowania. Przestrzenne techniki analityczne zostały rozwinięte między innymi w geografii, geologii, statystyce, systemie informacji geograficznej, teledetekcji, naukowym modelowaniu złóż w geologii. Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student powinien dostrzegać, że wszelkie działania w geologii mają nierozerwalny związek z przestrzenią i jej elementami.
Wymagania wstępne:
osiągnięcie efektów kształcenia przewidzianych dla poziomu szkoły średniej w zakresie geometrii, geografii, znajomość podstaw kartografii i topografii oraz matematyki statystyki
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawowe pojęcia z zakresu geometrii wykreślnej, geometrycznych podstaw analizy przestrzennej, pogłębia wiedzę w zakresie wybranej problematyki, w tym np. wybrane zagadnienia z rzutu cechowanego, rzutu prostokątnego [1GS-336-1]
1GS_W1 [2/5]
opisuje i wyjaśnia zjawiska przestrzenne oraz przyczyny i skutki w zakresie rozmieszczenia przestrzennego związanego z geologią i górnictwem. [1GS-336-2]
1GS_W2 [1/5] 1GS_U2 [1/5]
potrafi przygotować syntetyczne zestawienie, i zaplanować prosty projekt dotyczący wybranego problemu tektonicznego, złożowego, górniczego związanego z zaleganiem przestrzennym warstw czy ich rozmieszczenia w wyrobisku. [1GS-336-3]
1GS_U2 [1/5] 1GS_U5 [1/5]
potrafi skonstruować proste relacje i zależności przestrzenne związane z podstawowymi zagadnieniami budowy geologicznej [1GS-336-4]
1GS_U3 [1/5]
Zyskuje umiejętność wykonania projekcji kartograficznej i wizualizacji danych przestrzennych dotyczących budowy geologicznej. Uzyskuje zrozumienie relacji przestrzennych zdolność działania w sposób odnoszący się do przestrzeni [1GS-336-5]
1GS_U4 [1/5] 1GS_U5 [1/5]
w podejściu do geometrycznych podstaw analizy przestrzennej wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy wielowymiarowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; twórczego myślenia oraz otwartości na przestrzenne rozumienie zjawisk i procesów geologicznych. [1GS-336-6]
1GS_U11 [1/5] 1GS_K1 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
esej [1GS-336-w-1]
pisemne opracowanie wybranego zagadnienia na podstawie samodzielnych studiów na wybranym przykładzie oraz literaturze, z możliwością konsultacji z prowadzącym oraz własnych obserwacji i doświadczeń
1GS-336-1 1GS-336-2 1GS-336-3 1GS-336-4 1GS-336-5 1GS-336-6
egzamin – test [1GS-336-w-2]
weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów i pozostałych form prowadzenia zajęć;
1GS-336-1 1GS-336-2 1GS-336-3 1GS-336-4 1GS-336-5 1GS-336-6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [1GS-336-fs-2]
podsumowanie i usystematyzowanie danych z użyciem klasycznej metody problemowej dla wybranych danych przykładowych, sprawdzenie stopnia zrozumienia problematyki poruszanej na wykładach, dyskusja problemowa. wzajemna wymiana doświadczeń pomiędzy studentami nabytych podczas opracowania wybranego problemu ćwiczebnego
15
samodzielne uporządkowanie i połączenie w logiczny ciąg notatek zrobionych w terenie, krytyczna analiza sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych spontaniczne dzielenie się wiedzą nabytą podczas opracowania wybranego problemu, połączone ze studiowaniem kolekcji opracowań z zagospodarowania przestrzennego (w tym na podstawie danych internetowych)
15 esej [1GS-336-w-1] egzamin – test [1GS-336-w-2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)