PODSTAWY DYDAKTYKI
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S2EP19.2020

Nazwa modułu: | PODSTAWY DYDAKTYKI |
---|---|
Kod modułu: | W6-EP-S2-PDO |
Kod programu: | W6-S2EP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje pedagogiczne konieczne do nauczania
Treści kształcenia:
1. Struktura szkolnictwa w Polsce (etapy kształcenia, typy i rodzaje szkół wg różnych kryteriów podziału, drożność i powszechność kształcenia a zjawisko wykluczenia)
2. Zarządzanie szkołą (organy prowadzące i nadzorujące szkołę, zjawisko zamykania szkół i jego ekonomiczne konteksty, niepaństwowe instytucje i organizacje prowadzące szkoły, obowiązek szkolny a nauczanie domowe ucznia)
3. Ewaluacja jakości pracy szkoły (podejście humanistyczne i scjentystyczne, tryb, narzędzia i inne ramy formalne pomiaru jakości pracy szkoły, programy naprawcze, rankingi szkół i ich znaczenie, wartość dodana itp.)
4. Szkoła i nauczyciel wobec innych instytucji publicznych wspierających jego pracę (poradnia psychologiczno—pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp.).
5. Polski system edukacji na tle systemów w innych krajach (w UE oraz spoza UE).
6. Zasady uzyskiwania i rozszerzania kwalifikacji pedagogicznych (awans zawodowy, system kształcenia i doskonalenia zawodowego, wymagania formalne a rzeczywiste kompetencje pedagogiczne)
7. Struktura zespołów nauczycielskich (nauczyciel jako podwładny, współpracownik i przełożony, relacja do pozaszkolnych władz oświatowych) |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Literatura: specjalistyczna, branżowa — według indywidualnych sylabusów; materiały prezentowane podczas zajęć. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie zasady dotyczące aspektów pedagogicznych [W6-EP-S2-PDO_1] |
W6-EP-S2-W01 [2/5] |
Ma świadomość rozwoju technologicznego związanego z pedagoga sztuki [W6-EP-S2-PDO_2] |
W6-EP-S2-U04 [2/5] |
Student zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z wybraną specjalnością pedagogiczną [W6-EP-S2-PDO_3] |
W6-EP-S2-W08 [2/5] |
Student zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w zakresie pedagogiki sztuki [W6-EP-S2-PDO_4] |
W6-EP-S2-W09 [1/5] |
Student potrafi w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z działaniami pedagogicznymi [W6-EP-S2-PDO_5] |
W6-EP-S2-U07 [2/5] |
Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami dydaktycznymi [W6-EP-S2-PDO_6] |
W6-EP-S2-U08 [2/5] |
Student jest gotów do wypełniania roli społecznej absolwenta edukacji artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki sztuki [W6-EP-S2-PDO_7] |
W6-EP-S2-K04 [2/5] |
Zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; zna reguły posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_1] |
W6-EP-S2-KN-W01 [2/5] |
Rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym); rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_2] |
W6-EP-S2-KN-W03 [2/5] |
Rozumie zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji; zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego; zna prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością; posiada umiejętność budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_3] |
W6-EP-S2-KN-W05 [2/5] |
Posiada umiejętność porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią; podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej; opanował procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_4] |
W6-EP-S2-KN-W12 [2/5] |
Zna sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej; obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_5] |
W6-EP-S2-KN-W07 [2/5] |
Zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Zna treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_6] |
W6-EP-S2-KN-W14 [2/5] |
Potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów; rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_7] |
W6-EP-S2-KN-U06 [2/5] |
Umie projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_8] |
W6-EP-S2-KN-U10 [2/5] |
Potrafi skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych; Posiada umiejętność rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji; pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_9] |
W6-EP-S2-KN-U14 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
prezentacja [W6-EP-S2-PDO_w_1] | Znajomość podstaw dydaktyki, metod, zasad dydaktycznych, ich zastosowań w praktyce, ewaluacja jakości kształcenia. |
W6-EP-S2-PDO_1 |
Egzamin [W6-EP-S2-PDO_w_2] | Znajomość literatury z zakresu dydaktyki, organizacji procesu dydaktycznego, systemu edukacji, ewaluacji jakości nauczania. |
W6-EP-S2-PDO_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [W6-EP-S2-PDO_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych) |
15 | Opracowanie wiedzy pochodzącej z wykładów. |
15 |
prezentacja [W6-EP-S2-PDO_w_1] |
ćwiczenia [W6-EP-S2-PDO_fs_2] | Metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej. Metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – testy, wzory planów i programów działań pedagogicznych. Metody podające: analiza literatury przedmiotu. |
15 | studia literatury przedmiotu, poszukiwanie informacji o zjawiskach omawianych na zajęciach w źródłach dodatkowych (np. prasa, Internet), analiza aktów prawnych i innych materiałów źródłowych (dokumentacja pracy nauczyciela), opracowywanie pisemnej pracy zaliczeniowej. |
15 |
prezentacja [W6-EP-S2-PDO_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |