Metodyka specjalnościowa 1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S2EM19.2020

Nazwa modułu: Metodyka specjalnościowa 1
Kod modułu: W6-EM-TM-S2-MES1
Kod programu: W6-S2EM19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia w ramach modułu: Metodyka specjalnościowa 1 mają na celu wprowadzenie studenta w wybrane zagadnienia dotyczące możliwości wykorzystania śpiewu (indywidualnego i grupowego), działań instrumentalnych (m.in. w oparciu o system C. Orffa) oraz ruchowych (taniec) w terapii, edukacji i profilaktyce osób niepełnosprawnych, uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz osób w wieku senioralnym.
Wymagania wstępne:
Wymagane zaliczenie efektów kształcenia modułów: Podstawy arteterapii, Muzykoterapia w edukacji 1, Elementy pedagogiki specjalnej 1, Rytmikoterapia 1
Literatura podstawowa:
Mitrynowicz-Modrzejewska A. (1958) Fizjologia i patologia głosu, Kraków: PWM. Tarasiewicz B. (2003), Mówię i śpiewam świadomie – Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków: Universitas. Stadnicka J. (1998), Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa: 
WS i P. Zalewski M. (2008) Muzyczna zabawa. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze. 
King G. - przekł. Jolanta Bartosik (2004), Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk: GWP Kappert D.: Tańcząc z dziećmi. Improwizacja taneczna – Symbolika ciała – Socjoterapia. Poznań. Pędzich Z. (2014), Psychoterapia tańcem i ruchem. Teoria i praktyka. Sopot: GWP.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania śpiewu (m.in. zadań emisyjnych związanych z higieną głosu), instrumentów perkusyjnych (w tym działań opartych na systemie Orffa) oraz ruchu (ćwiczeń świadomości ciała, przestrzeni oraz wybranych zadań tanecznych) w edukacji i terapii muzycznej z uwzględnieniem dysfunkcji osób niepełnosprawnych oraz ich potrzeb i możliwości. Orientuje się w literaturze przedmiotu. [W6-EM-TM-S2-MES1_1]
W6-EM-S2-W08 [3/5] W6-EM-S2-W14 [3/5] W6-EM-S2-W15 [3/5]
Potrafi świadomie inicjować działania w zakresie edukacji i terapii muzycznej w oparciu o aktywność głosową, instrumentalną bądź ruchową [W6-EM-TM-S2-MES1_2]
W6-EM-S2-U06 [3/5] W6-EM-S2-U07 [3/5]
Posiada zdolność komunikowania się pozwalającą na współpracę i integracje z grupą podczas realizacji własnych koncepcji wykorzystujących wszelkie działania związane ze sztuką muzyczną. Ma umiejętność organizacji pracy własnej, jak i zespołowej. [W6-EM-TM-S2-MES1_3]
W6-EM-S2-U16 [2/5] W6-EM-S2-K11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie praktyczne [W6-EM-TM-S2-MES1_w_1]
Realizacja własnej koncepcji zadań dostosowanych do potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych w oparciu o wybraną aktywność wokalną, instrumentalną bądź ruchową z krytycznym komentarzem na temat zrealizowanych zadań.
W6-EM-TM-S2-MES1_1 W6-EM-TM-S2-MES1_2 W6-EM-TM-S2-MES1_3
ocena bieżąca [W6-EM-TM-S2-MES1_w_2]
Bieżąca ocena regularnego i systematycznego przygotowywania się studenta do zajęć oraz aktywności na zajęciach.
W6-EM-TM-S2-MES1_1 W6-EM-TM-S2-MES1_2 W6-EM-TM-S2-MES1_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [MES1_fs_1]
- prezentacja przykładowych form aktywności wokalnej, instrumentalnej i ruchowej stosowanych w profilaktyce i terapii osób niepełnosprawnych i osób starszych oraz w edukacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
30
- doskonalenie umiejętności realizowania wybranych form aktywności wokalnej, instrumentalnej i ruchowej - przygotowanie własnej koncepcji zadań
30 zaliczenie praktyczne [W6-EM-TM-S2-MES1_w_1] ocena bieżąca [W6-EM-TM-S2-MES1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)