Pedagogika Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Pedagogika
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-PED
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu pedagogiki niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1.Teoretyczne podstawy konstruowania szkolnych programów wychowawczych. 2.Współpraca nauczyciela z opiekunami ucznia (rodzicami) – ramy formalne zasad kooperacji z rodzicami, prawa i obowiązki rodziców wobec szkoły, zasady działania rad rodziców, zasady dobrej komunikacji z rodzicami, projektowanie spotkań (zajęć) zbiorowych i indywidualnych z rodzicami. 3.Współdziałanie wychowawcy z innymi instytucjami wspierającymi pracę szkoły (poradnia psychologiczno—pedagogiczna, policja, ośrodek opieki społecznej itp.). 4. Nauczyciel jako wychowawca i opiekun ucznia w szkole – analiza zakresów pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej. 5.Praca wychowawcza z klasą szkolną — analiza cech i procesów społecznych klasy, dyscyplinowanie i motywowanie, komunikacja z grupą uczących się. 6.Planowanie i organizacja pracy wychowawczej (analiza i ocena programów wychowawczych, prowadzenie dokumentacji, projekty zajęć w ramach godzin wychowawczych, planowanie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form pracy wychowawczej – wycieczki, zabawy, uroczystości klasowe i szkolne). 7.Koszty i przychody w pracy nauczyciela (medialny wizerunek nauczyciela, zjawiska szoku startu zawodowego i wypalenia zawodowego, radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy, rola zawodowa wobec innych ról społecznych: rodzica, partnera, obywatela).
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Literatura przedmiotu wg ustaleń prowadzącego, zawarta w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo􀀐profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty [W6-EM-S1-KN-PED_1]
W6-EM-S1-KN-W01 [3/5]
potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela [W6-EM-S1-KN-PED_10]
W6-EM-S1-KN-U06 [4/5] W6-EM-S1-KN-U08 [3/5] W6-EM-S1-KN-U09 [4/5] W6-EM-S1-KN-U10 [4/5] W6-EM-S1-KN-U14 [3/5]
potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym [W6-EM-S1-KN-PED_11]
W6-EM-S1-KN-U01 [4/5] W6-EM-S1-KN-U05 [3/5]
potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów [W6-EM-S1-KN-PED_12]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U02 [4/5] W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U04 [4/5] W6-EM-S1-KN-U05 [3/5] W6-EM-S1-KN-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-U09 [4/5] W6-EM-S1-KN-U11 [3/5] W6-EM-S1-KN-U12 [3/5] W6-EM-S1-KN-U13 [4/5]
potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie [W6-EM-S1-KN-PED_13]
W6-EM-S1-KN-U01 [4/5] W6-EM-S1-KN-U02 [4/5] W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U06 [4/5] W6-EM-S1-KN-U07 [3/5] W6-EM-S1-KN-U08 [3/5] W6-EM-S1-KN-U09 [4/5] W6-EM-S1-KN-U10 [4/5] W6-EM-S1-KN-U11 [4/5] W6-EM-S1-KN-U12 [3/5] W6-EM-S1-KN-U14 [4/5]
potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju [W6-EM-S1-KN-PED_14]
W6-EM-S1-KN-U03 [4/5] W6-EM-S1-KN-U04 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [3/5] W6-EM-S1-KN-U08 [3/5] W6-EM-S1-KN-U10 [3/5] W6-EM-S1-KN-U14 [3/5]
jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy [W6-EM-S1-KN-PED_15]
W6-EM-S1-KN-U03 [4/5] W6-EM-S1-KN-U05 [4/5] W6-EM-S1-KN-K01 [3/5] W6-EM-S1-KN-K02 [3/5]
jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej [W6-EM-S1-KN-PED_16]
W6-EM-S1-KN-K02 [4/5] W6-EM-S1-KN-K03 [3/5] W6-EM-S1-KN-K04 [3/5]
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej [W6-EM-S1-KN-PED_17]
W6-EM-S1-KN-K01 [4/5]
jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [W6-EM-S1-KN-PED_18]
W6-EM-S1-KN-K02 [4/5] W6-EM-S1-KN-K06 [3/5]
zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela [W6-EM-S1-KN-PED_2]
W6-EM-S1-KN-W03 [3/5] W6-EM-S1-KN-W11 [3/5] W6-EM-S1-KN-W13 [3/5]
zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym [W6-EM-S1-KN-PED_3]
W6-EM-S1-KN-W02 [3/5] W6-EM-S1-KN-W04 [4/5] W6-EM-S1-KN-W06 [3/5]
zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami [W6-EM-S1-KN-PED_4]
W6-EM-S1-KN-W04 [3/5] W6-EM-S1-KN-W05 [3/5] W6-EM-S1-KN-W06 [3/5] W6-EM-S1-KN-W10 [3/5]
zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [W6-EM-S1-KN-PED_5]
W6-EM-S1-KN-W05 [4/5] W6-EM-S1-KN-W07 [3/5] W6-EM-S1-KN-W10 [3/5] W6-EM-S1-KN-W12 [4/5] W6-EM-S1-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice [W6-EM-S1-KN-PED_6]
W6-EM-S1-KN-W06 [4/5] W6-EM-S1-KN-W09 [4/5] W6-EM-S1-KN-W11 [3/5]
zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno- zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie [W6-EM-S1-KN-PED_7]
W6-EM-S1-KN-W04 [3/5] W6-EM-S1-KN-W07 [4/5] W6-EM-S1-KN-W08 [3/5] W6-EM-S1-KN-W10 [3/5]
potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów [W6-EM-S1-KN-PED_8]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U05 [3/5]
potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego [W6-EM-S1-KN-PED_9]
W6-EM-S1-KN-U01 [4/5] W6-EM-S1-KN-U05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test [W6-EM-S1-KN-PED_w_1]
orientacja i znajomość teorii i koncepcji pedagogicznych, ich wdrożeń w praktyce pedagogicznej, wymogów zawodowych nauczyciela
W6-EM-S1-KN-PED_1 W6-EM-S1-KN-PED_10 W6-EM-S1-KN-PED_11 W6-EM-S1-KN-PED_12 W6-EM-S1-KN-PED_13 W6-EM-S1-KN-PED_14 W6-EM-S1-KN-PED_15 W6-EM-S1-KN-PED_16 W6-EM-S1-KN-PED_17 W6-EM-S1-KN-PED_18 W6-EM-S1-KN-PED_2 W6-EM-S1-KN-PED_3 W6-EM-S1-KN-PED_4 W6-EM-S1-KN-PED_5 W6-EM-S1-KN-PED_6 W6-EM-S1-KN-PED_7 W6-EM-S1-KN-PED_8 W6-EM-S1-KN-PED_9
egzamin [W6-EM-S1-KN-PED_w_2]
znajomość literatury pedagogicznej, tradycji i nowoczesnych koncepcji pedagogicznych
W6-EM-S1-KN-PED_1 W6-EM-S1-KN-PED_10 W6-EM-S1-KN-PED_11 W6-EM-S1-KN-PED_12 W6-EM-S1-KN-PED_13 W6-EM-S1-KN-PED_14 W6-EM-S1-KN-PED_2 W6-EM-S1-KN-PED_3 W6-EM-S1-KN-PED_4 W6-EM-S1-KN-PED_5 W6-EM-S1-KN-PED_6 W6-EM-S1-KN-PED_7 W6-EM-S1-KN-PED_8 W6-EM-S1-KN-PED_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [W6-EM-S1-KN-PED_fs_1]
metoda asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych)
15
0pracowanie wiedzy pochodzącej z wykładów, studia nad literaturą przedmiotu, przygotowanie się do testu końcowego
5 egzamin [W6-EM-S1-KN-PED_w_2]
ćwiczenia [W6-EM-S1-KN-PED_fs_2]
metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej, metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – wzory planów i programów działań pedagogicznych, metody podające: analiza literatury przedmiotu
30
regularne, samodzielne ćwiczenia głosu wg zestawu ćwiczeń zleconych przez prowadzącego
10 test [W6-EM-S1-KN-PED_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)