Pedagogika - warsztaty Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Pedagogika - warsztaty
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-PEW
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje pedagogiczne konieczne do nauczania w przedszkolu, szkole podstawowej i szkołach ponadpodstawowych. Treści kształcenia: 1.Struktura szkolnictwa w Polsce (etapy kształcenia, typy i rodzaje szkół wg różnych kryteriów podziału, drożność i powszechność kształcenia a zjawisko wykluczenia). 2.Zarządzanie szkołą (organy prowadzące i nadzorujące szkołę, zjawisko zamykania szkół i jego ekonomiczne konteksty, niepaństwowe instytucje i organizacje prowadzące szkoły, obowiązek szkolny a nauczanie domowe ucznia). 3.Ewaluacja jakości pracy szkoły (podejście humanistyczne i scjentystyczne, tryb, narzędzia i inne ramy formalne pomiaru jakości pracy szkoły, programy naprawcze, rankingi szkół i ich znaczenie, wartość dodana itp.). 4.Szkoła i nauczyciel wobec innych instytucji publicznych wspierających jego pracę (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp). 5.Polski system edukacji na tle systemów w innych krajach (w UE oraz spoza UE). 6.Zasady uzyskiwania i rozszerzania kwalifikacji pedagogicznych (awans zawodowy, system kształcenia i doskonalenia zawodowego, wymagania formalne a rzeczywiste kompetencje pedagogiczne). 7.Struktura zespołów nauczycielskich (nauczyciel jako podwładny, współpracownik i przełożony, relacja do pozaszkolnych władz oświatowych) 8. Grupy nieformalne. 9. Potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży na wszystkich etapach edukacji – diagnozowanie o organizacja pracy.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu Pedagogika ogólna.
Literatura podstawowa:
Literatura specjalistyczna wg wskazań prowadzącego, zawarta w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty [W6-EM-S1-KN-PEW_1]
W6-EM-S1-KN-W01 [3/5]
zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela [W6-EM-S1-KN-PEW_2]
W6-EM-S1-KN-W03 [4/5] W6-EM-S1-KN-W11 [3/5] W6-EM-S1-KN-W13 [3/5]
zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami [W6-EM-S1-KN-PEW_3]
W6-EM-S1-KN-W04 [3/5] W6-EM-S1-KN-W05 [3/5] W6-EM-S1-KN-W06 [4/5] W6-EM-S1-KN-W10 [3/5]
zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [W6-EM-S1-KN-PEW_4]
W6-EM-S1-KN-W05 [4/5] W6-EM-S1-KN-W07 [3/5] W6-EM-S1-KN-W10 [3/5] W6-EM-S1-KN-W12 [3/5] W6-EM-S1-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice [W6-EM-S1-KN-PEW_5]
W6-EM-S1-KN-W06 [4/5] W6-EM-S1-KN-W09 [3/5] W6-EM-S1-KN-W11 [3/5]
potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów [W6-EM-S1-KN-PEW_6]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U05 [4/5]
potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów [W6-EM-S1-KN-PEW_7]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U02 [3/5] W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U04 [4/5] W6-EM-S1-KN-U05 [4/5] W6-EM-S1-KN-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-U09 [4/5] W6-EM-S1-KN-U11 [3/5] W6-EM-S1-KN-U12 [3/5] W6-EM-S1-KN-U13 [3/5]
jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej [W6-EM-S1-KN-PEW_8]
W6-EM-S1-KN-U02 [3/5] W6-EM-S1-KN-K03 [3/5] W6-EM-S1-KN-K04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekty indywidualne i zespołowe [W6-EM-S1-KN-PEW_w_1]
znajomość literatury pedagogicznej i teorii, metod pracy z uczniem, dydaktyka i jej elementy, ewaluacja zajęć w odniesieniu do praktyki pedagogicznej
W6-EM-S1-KN-PEW_1 W6-EM-S1-KN-PEW_2 W6-EM-S1-KN-PEW_3 W6-EM-S1-KN-PEW_4 W6-EM-S1-KN-PEW_5 W6-EM-S1-KN-PEW_6 W6-EM-S1-KN-PEW_7 W6-EM-S1-KN-PEW_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [W6-EM-S1-KN-PEW_fs_1]
metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej, metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – wzory planów i programów działań pedagogicznych, metody podające: analiza literatury przedmiotu
30
samodzielne studiowanie wiedzy, studia nad literaturą przedmiotu, przygotowanie się do testu końcowego
30 projekty indywidualne i zespołowe [W6-EM-S1-KN-PEW_w_1]
wykład [W6-EM-S1-KN-PEW_fs_2]
Tradycyjna forma wykładu polegająca na przedstawieniu i analizie aktów prawnych i dokumentacji szkolnej, zasad projektowania elementów programów wychowawczych, narzędzi pracy wychowawczej, planów i programów działań pedagogicznych.
15
studiowanie wiedzy, studia nad literaturą przedmiotu
10 projekty indywidualne i zespołowe [W6-EM-S1-KN-PEW_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)