Psychologia - warsztaty Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Psychologia - warsztaty
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-PSW
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje psychologiczne konieczne do nauczania w przedszkolu, szkole podstawowej i szkołach ponadpodstawowych. Zakres realizowanej tematyki: sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości, rozwój fizyczny i motoryczny i psychoseksualny od okresu dorastania do wczesnej dorosłości, rozwój procesów umysłowych od okresu adolescencji do wczesnej dorosłości, rozwój osobowości, rozwój społeczno-emocjonalny, agresja, przemoc, grupy nieformalne, zjawisko wykluczenia, potrzeby edukacyjne ucznia, psychologiczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebnych edukacyjnych. Przedmiot ma także zapoznać słuchaczy z najważniejszymi tendencjami rozwojowymi współczesnej polszczyzny w zakresie wymowy, fleksji, składni, leksyki, ortografii i interpunkcji oraz mechanizmami powstawania błędów językowych; uwrażliwić słuchaczy na walory estetyczne i etykę wypowiedzi, zasady etykiety językowej oraz wartość społeczną, estetyczną i poznawczą języka.
Wymagania wstępne:
Zaliczony moduł Podstawy psychologii dla nauczycieli.
Literatura podstawowa:
Literatura specjalistyczna wg wskazań prowadzącego, zamieszczona w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji - autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych [W6-EM-S1-KN-PSW_1]
W6-EM-S1-KN-W12 [4/5]
Zna proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia [W6-EM-S1-KN-PSW_2]
W6-EM-S1-KN-W02 [4/5]
potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej [W6-EM-S1-KN-PSW_3]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U05 [3/5] W6-EM-S1-KN-U11 [3/5] W6-EM-S1-KN-U12 [4/5]
potrafi skutecznie i świadomie komunikować się [W6-EM-S1-KN-PSW_4]
W6-EM-S1-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-U02 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [3/5] W6-EM-S1-KN-U09 [3/5] W6-EM-S1-KN-U10 [3/5]
potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań [W6-EM-S1-KN-PSW_5]
W6-EM-S1-KN-U04 [3/5] W6-EM-S1-KN-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [4/5] W6-EM-S1-KN-U08 [3/5] W6-EM-S1-KN-U10 [3/5] W6-EM-S1-KN-U11 [3/5]
jest gotowy do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych [W6-EM-S1-KN-PSW_6]
W6-EM-S1-KN-K03 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt indywidualny lub zespołowy [W6-EM-S1-KN-PSW_w_1]
potrzeby i wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
W6-EM-S1-KN-PSW_1 W6-EM-S1-KN-PSW_2 W6-EM-S1-KN-PSW_3 W6-EM-S1-KN-PSW_4 W6-EM-S1-KN-PSW_5 W6-EM-S1-KN-PSW_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [W6-EM-S1-KN-PEW_fs_2]
Forma wykładu z prezentacją multimedialną.
15
Samodzielna analiza wskazanej literatury.
10 projekt indywidualny lub zespołowy [W6-EM-S1-KN-PSW_w_1]
ćwiczenia [W6-EM-S1-KN-PSW_fs_1]
dyskusja moderowana, praca w grupach, praca nad projektem, udział w interaktywnych formach warsztatowych, analiza studiów przypadków
30
przygotowanie projektu, wnikliwe zapoznanie się z literaturą przedmiotu
20 projekt indywidualny lub zespołowy [W6-EM-S1-KN-PSW_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)