Psychologia Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Psychologia
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-PSY
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego. Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1.Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 2.Podstawowe pojęcia psychologii (procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór o przetwarzanie informacji, mowa, myślenie, rozumowanie, uczenie się i pamięć; uwaga, emocje, motywacja, zdolności i uzdolnienia). 3.Modele rozwoju, czynniki rozwoju, fazy rozwoju. 4.Różnice indywidualne (inteligencja, temperament, styl poznawczy). 5.Osobowość. 6.Podstawowe zagadnienia z psychologii społecznej (postawy, stereotypy i uprzedzenia; pojęcie i uwarunkowania zachowań społecznych; empatia, zachowania asertywne i uległe; reguły współdziałania). 7.Pojęcie stresu psychologicznego i procesów zaradczych. 8.Wypalenie zawodowe nauczyciela – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. 9.Zagadnienie normy i patologii, zdrowia (psychicznego) i jego zaburzeń. Zaburzenia rozwojowe. Całościowe zaburzenia rozwoju. 10.Zaburzenia emocjonalne, lękowe, zaburzenia nastroju i odżywiania. 11.Problem agresji i przemocy. 12.Problematyka uzależnień (w tym „współczesne” uzależnienia). 13.Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. 14.Psychologiczny kontekst pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 15.Zasady konstruowania klasowych i szkolnych programów promujących zdrowie i programów profilaktycznych.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Literatura branżowa, wg ustaleń prowadzącego, zamieszczona w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego [W6-EM-S1-KN-PSY_1]
W6-EM-S1-KN-W01 [3/5]
umie radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami [W6-EM-S1-KN-PSY_10]
W6-EM-S1-KN-U16 [4/5]
potrafi działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób [W6-EM-S1-KN-PSY_11]
W6-EM-S1-KN-U18 [3/5]
jest gotowy do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym [W6-EM-S1-KN-PSY_12]
W6-EM-S1-KN-K02 [3/5] W6-EM-S1-KN-K05 [3/5] W6-EM-S1-KN-K06 [3/5]
Zna proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia [W6-EM-S1-KN-PSY_2]
W6-EM-S1-KN-W02 [4/5]
zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji - autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych [W6-EM-S1-KN-PSY_3]
W6-EM-S1-KN-W12 [4/5]
zna proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami [W6-EM-S1-KN-PSY_4]
W6-EM-S1-KN-W02 [4/5]
zna zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe [W6-EM-S1-KN-PSY_5]
W6-EM-S1-KN-W03 [3/5]
potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów [W6-EM-S1-KN-PSY_6]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U04 [3/5] W6-EM-S1-KN-U11 [3/5] W6-EM-S1-KN-U13 [3/5]
umie obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania [W6-EM-S1-KN-PSY_7]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U03 [4/5] W6-EM-S1-KN-U13 [4/5]
potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się [W6-EM-S1-KN-PSY_8]
W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U05 [4/5] W6-EM-S1-KN-U06 [4/5] W6-EM-S1-KN-U12 [3/5] W6-EM-S1-KN-U14 [3/5]
potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań [W6-EM-S1-KN-PSY_9]
W6-EM-S1-KN-U05 [3/5] W6-EM-S1-KN-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [4/5] W6-EM-S1-KN-U08 [3/5] W6-EM-S1-KN-U10 [4/5] W6-EM-S1-KN-U11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [W6-EM-S1-KN-PSY_w_1]
znajomość literatury psychologicznej z zakresu rozwoju, podstaw uczenia się i nauczania i stymulacji procesu twórczego
W6-EM-S1-KN-PSY_1 W6-EM-S1-KN-PSY_10 W6-EM-S1-KN-PSY_11 W6-EM-S1-KN-PSY_2 W6-EM-S1-KN-PSY_3 W6-EM-S1-KN-PSY_4 W6-EM-S1-KN-PSY_5 W6-EM-S1-KN-PSY_6 W6-EM-S1-KN-PSY_7 W6-EM-S1-KN-PSY_8 W6-EM-S1-KN-PSY_9
egzamin [W6-EM-S1-KN-PSY_w_2]
znajomość zagadnień z zakresu podstaw dla nauczycieli, psychologiczne uwarunkowania uczenia się i nauczania
W6-EM-S1-KN-PSY_1 W6-EM-S1-KN-PSY_10 W6-EM-S1-KN-PSY_11 W6-EM-S1-KN-PSY_12 W6-EM-S1-KN-PSY_2 W6-EM-S1-KN-PSY_3 W6-EM-S1-KN-PSY_4 W6-EM-S1-KN-PSY_5 W6-EM-S1-KN-PSY_6 W6-EM-S1-KN-PSY_7 W6-EM-S1-KN-PSY_8 W6-EM-S1-KN-PSY_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [W6-EM-S1-KN-PSY_fs_1]
wykład z prezentacją audiowizualną
15
analiza treści prezentowanych na wykładzie i ich pogłębianie w ramach samodzielnego studiowania literatury
5 egzamin [W6-EM-S1-KN-PSY_w_2]
ćwiczenia [W6-EM-S1-KN-PSY_fs_2]
dyskusja moderowana, praca w grupach, praca nad projektem, udział w interaktywnych formach warsztatowych, analiza studiów przypadków
30
regularne, samodzielne ćwiczenia głosu wg zestawu ćwiczeń zleconych przez prowadzącego
10 prezentacja [W6-EM-S1-KN-PSY_w_1] egzamin [W6-EM-S1-KN-PSY_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)