Podstawy dydaktyki Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Podstawy dydaktyki
Kod modułu: W6-EM-S1-KN-PDY
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje pedagogiczne konieczne do nauczania na wszystkich poziomach edukacji szkolnej. Treści kształcenia: 1. Struktura szkolnictwa w Polsce (etapy kształcenia, typy i rodzaje szkół wg różnych kryteriów podziału, drożność i powszechność kształcenia a zjawisko wykluczenia) . 2. Zarządzanie szkołą (organy prowadzące i nadzorujące szkołę, zjawisko zamykania szkół i jego ekonomiczne konteksty, niepaństwowe instytucje i organizacje prowadzące szkoły, obowiązek szkolny a nauczanie domowe ucznia). 3. Ewaluacja jakości pracy szkoły (podejście humanistyczne i scjentystyczne, tryb, narzędzia i inne ramy formalne pomiaru jakości pracy szkoły, programy naprawcze, rankingi szkół i ich znaczenie, wartość do-dana itp.) . 4. Szkoła i nauczyciel wobec innych instytucji publicznych wspierających jego pracę (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp.). 5. Polski system edukacji na tle systemów w innych krajach (w UE oraz spoza UE). 6. Zasady uzyskiwania i rozszerzania kwalifikacji pedagogicznych (awans zawodowy, system kształcenia i doskonalenia zawodowego, wymagania formalne a rzeczywiste kompetencje pedagogiczne). 7. Struktura zespołów nauczycielskich (nauczyciel jako podwładny, współpracownik i przełożony, relacja do pozaszkolnych władz oświatowych).
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Literatura wskazana przez prowadzącego w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych [W6-EM-S1-KN-PDY_1]
W6-EM-S1-KN-W01 [3/5] W6-EM-S1-KN-W14 [3/5]
potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów [W6-EM-S1-KN-PDY_10]
W6-EM-S1-KN-U16 [4/5]
potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę [W6-EM-S1-KN-PDY_11]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U04 [3/5] W6-EM-S1-KN-U06 [4/5] W6-EM-S1-KN-U07 [3/5]
potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym [W6-EM-S1-KN-PDY_12]
W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U04 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [3/5] W6-EM-S1-KN-U11 [4/5]
potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej [W6-EM-S1-KN-PDY_13]
W6-EM-S1-KN-U10 [3/5] W6-EM-S1-KN-U11 [4/5]
potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim [W6-EM-S1-KN-PDY_14]
W6-EM-S1-KN-U15 [3/5]
jest gotowy do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów [W6-EM-S1-KN-PDY_15]
W6-EM-S1-KN-U02 [3/5] W6-EM-S1-KN-U03 [3/5] W6-EM-S1-KN-U06 [3/5] W6-EM-S1-KN-K04 [3/5] W6-EM-S1-KN-K07 [4/5]
zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego [W6-EM-S1-KN-PDY_2]
W6-EM-S1-KN-W02 [4/5] W6-EM-S1-KN-W12 [3/5]
zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów [W6-EM-S1-KN-PDY_3]
W6-EM-S1-KN-W01 [4/5] W6-EM-S1-KN-W14 [3/5] W6-EM-S1-KN-W15 [3/5]
zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne [W6-EM-S1-KN-PDY_4]
W6-EM-S1-KN-W07 [4/5] W6-EM-S1-KN-W12 [4/5] W6-EM-S1-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela [W6-EM-S1-KN-PDY_5]
W6-EM-S1-KN-W03 [4/5] W6-EM-S1-KN-W04 [3/5] W6-EM-S1-KN-W05 [4/5] W6-EM-S1-KN-W06 [3/5] W6-EM-S1-KN-W10 [3/5] W6-EM-S1-KN-W12 [3/5] W6-EM-S1-KN-U07 [4/5]
zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną [W6-EM-S1-KN-PDY_6]
W6-EM-S1-KN-W04 [3/5] W6-EM-S1-KN-W06 [4/5] W6-EM-S1-KN-W07 [3/5] W6-EM-S1-KN-W08 [4/5] W6-EM-S1-KN-W12 [3/5] W6-EM-S1-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej [W6-EM-S1-KN-PDY_7]
W6-EM-S1-KN-W01 [3/5] W6-EM-S1-KN-W02 [3/5] W6-EM-S1-KN-W03 [3/5] W6-EM-S1-KN-W04 [3/5] W6-EM-S1-KN-W05 [4/5] W6-EM-S1-KN-W12 [3/5] W6-EM-S1-KN-W13 [4/5]
potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego [W6-EM-S1-KN-PDY_8]
W6-EM-S1-KN-U01 [3/5] W6-EM-S1-KN-U02 [4/5] W6-EM-S1-KN-U03 [4/5] W6-EM-S1-KN-U04 [3/5] W6-EM-S1-KN-U05 [4/5] W6-EM-S1-KN-U12 [3/5] W6-EM-S1-KN-U13 [3/5]
potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej [W6-EM-S1-KN-PDY_9]
W6-EM-S1-KN-U05 [3/5] W6-EM-S1-KN-U06 [4/5] W6-EM-S1-KN-U09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [W6-EM-S1-KN-PDY_w_1]
ocena znajomości podstaw dydaktyki, metod, zasad dydaktycznych, ich zastosowań w praktyce, ewaluacja jakości kształcenia
W6-EM-S1-KN-PDY_1 W6-EM-S1-KN-PDY_10 W6-EM-S1-KN-PDY_11 W6-EM-S1-KN-PDY_12 W6-EM-S1-KN-PDY_13 W6-EM-S1-KN-PDY_14 W6-EM-S1-KN-PDY_15 W6-EM-S1-KN-PDY_2 W6-EM-S1-KN-PDY_3 W6-EM-S1-KN-PDY_4 W6-EM-S1-KN-PDY_5 W6-EM-S1-KN-PDY_6 W6-EM-S1-KN-PDY_7 W6-EM-S1-KN-PDY_8 W6-EM-S1-KN-PDY_9
egzamin [W6-EM-S1-KN-PDY_w_2]
znajomość literatury z zakresu dydaktyki, organizacji procesu dydaktycznego, systemu edukacji, ewaluacji jakości nauczania
W6-EM-S1-KN-PDY_1 W6-EM-S1-KN-PDY_10 W6-EM-S1-KN-PDY_11 W6-EM-S1-KN-PDY_12 W6-EM-S1-KN-PDY_13 W6-EM-S1-KN-PDY_14 W6-EM-S1-KN-PDY_2 W6-EM-S1-KN-PDY_3 W6-EM-S1-KN-PDY_4 W6-EM-S1-KN-PDY_5 W6-EM-S1-KN-PDY_6 W6-EM-S1-KN-PDY_7 W6-EM-S1-KN-PDY_8 W6-EM-S1-KN-PDY_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [W6-EM-S1-KN-PDY_fs_1]
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
15
opracowanie wiedzy pochodzącej z wykładów
15 prezentacja [W6-EM-S1-KN-PDY_w_1]
ćwiczenia [W6-EM-S1-KN-PDY_fs_2]
metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej, metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów pro-gramów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – testy, wzory planów i programów działań pedagogicznych, metody podające: analiza literatury przedmiotu
15
studia literatury przedmiotu, poszukiwanie informacji o zjawiskach omawianych na zajęciach w źródłach dodatkowych (np. prasa, Internet), analiza aktów prawnych i innych materiałów źródłowych (dokumentacja pracy nauczyciela), opracowywanie pisemnej pracy zaliczeniowej
15 egzamin [W6-EM-S1-KN-PDY_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)