Zajęcia muzyczno-ruchowe 1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Zajęcia muzyczno-ruchowe 1
Kod modułu: W6-EM-S1-ZMR1
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Proponowane w ramach modułu zajęcia kształcą umiejętność samodzielnego i precyzyjnego wykonywania zadań melodyczno-rytmicznych w ruchu. Są przygotowaniem do metodycznej realizacji praktycznych działań w ramach przedszkolnych form edukacji muzycznej, z wykorzystaniem elementów rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a, aktywnego słuchania muzyki oraz innych form aktywności muzyczno-ruchowej dzieci i młodzieży.
Wymagania wstępne:
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą pojęcia taktu, podziału taktu, podziału wartości, zna elementy dzieła muzycznego.
Literatura podstawowa:
1. Ławrowska R. (1991), Muzyka i ruch. Warszawa: WS i P. 2. Ławrowska R. (2005), Muzyka w przedszkolnej edukacji zintegrowanej. W: Waloszek D. (red.), Edukacja dzieci sześcioletnich w Polsce. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. 3. Smoczyńska-Nachtman U. (1992), Muzyka dla dzieci. Warszawa: WS i P. 4. Ławrowska R. (2005), Rytm, muzyka, taniec w edukacji. Podręcznik dla studentów i nauczycieli pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kraków: Zam Kor. 5. Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym oraz stosowanych w niej systemów, metod i technik wykorzystujących muzykę i ruch. [W6-EM-S1-ZMR1_1]
W6-EM-S1-W01 [2/5] W6-EM-S1-W02 [2/5] W6-EM-S1-W09 [2/5]
Posiada ogólną znajomość zasad muzyki, budowy formalnej utworu, elementów muzyki, rozumie ich wzajemne relacje oraz potrafi je zastosować w ćwiczeniach i działania muzyczno-ruchowych (elementy rytmiki Jaques-Dalcroze’a, aktywne słuchanie muzyki). [W6-EM-S1-ZMR1_2]
W6-EM-S1-W01 [3/5] W6-EM-S1-W02 [3/5] W6-EM-S1-W05 [3/5]
Orientuje się w literaturze związanej z systemami, metodami i technikami wychowania muzycznego dzieci, zarówno w aspekcie historycznym, jak i w aktualnych uwarunkowaniach i nurtach. [W6-EM-S1-ZMR1_3]
W6-EM-S1-W04 [2/5] W6-EM-S1-W05 [2/5]
Potrafi samodzielnie wykonać w ruchu podstawowe zagadnienia metrorytmiczne oraz zagadnienia związane z elementami dzieła muzycznego. [W6-EM-S1-ZMR1_4]
W6-EM-S1-U06 [3/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Wykazuje się kreatywnością i posiada podstawowe umiejętności niezbędne do tworzenia i realizowania edukacyjno-artystycznych form aktywności muzyczno-ruchowej dziecka. [W6-EM-S1-ZMR1_5]
W6-EM-S1-U06 [3/5] W6-EM-S1-U09 [2/5]
Posiada umiejętność efektywnej organizacji pracy własnej i zespołowej [W6-EM-S1-ZMR1_6]
W6-EM-S1-K02 [2/5] W6-EM-S1-K07 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie praktyczne [W6-EM-S1-ZMR1_w_1]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia własnych ćwiczeń muzyczno-ruchowych dostosowanych do możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz precyzyjnej realizacji zadań angażujących muzyczno-ruchową aktywność dziecka.
W6-EM-S1-ZMR1_1 W6-EM-S1-ZMR1_2 W6-EM-S1-ZMR1_3 W6-EM-S1-ZMR1_4 W6-EM-S1-ZMR1_5 W6-EM-S1-ZMR1_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [13-EM-S1-ZMR1_fs_1]
prezentacja oraz doskonalenie ćwiczeń i zagadnień związanych z muzyczno-ruchową aktywnością dziecka w oparciu o metodę rytmiki Jaques-Dalcroze’a oraz wykorzystujących aktywne słuchanie muzyki, wprowadzenie metodycznych zasad prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych w edukacji muzycznej dziecka
30
- wykonanie wybranych ćwiczeń przygotowujących do rozumienia muzyki przez dziecko, uwzględniających podstawowe zagadnienia związane z zasadami muzyki oraz ujętych w dowolna formę muzyczno-ruchową; - przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń angażujących muzyczno-ruchową aktywność dziecka we własnej grupie z komentarzem (określenie celowości zastosowania proponowanego zadania); - przegląd literatury dotyczącej muzyczno-ruchowej edukacji dziecka
20 zaliczenie praktyczne [W6-EM-S1-ZMR1_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)