Zajęcia muzyczno-ruchowe 2 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Zajęcia muzyczno-ruchowe 2
Kod modułu: W6-EM-S1-ZMR2
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Proponowane w ramach modułu Zajęcia muzyczno-ruchowe 2 zajęcia kształcą umiejętność samodzielnego, precyzyjnego i estetycznego wykonywania zadań melodyczno-rytmicznych poprzez ruch. Są kontynuacją zagadnień dotyczących przygotowania do metodycznej realizacji praktycznych działań w ramach szkolnych i pozaszkolnych form edukacji muzycznej, z wykorzystaniem elementów rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a, aktywnego słuchania muzyki , prostych form tanecznych oraz innych form aktywności muzyczno-ruchowej dzieci i młodzieży.
Wymagania wstępne:
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą pojęcia taktu, podziału taktu, podziału wartości, zna elementy dzieła muzycznego, budowy formalnej utworu muzycznego. Realizacja efektów kształcenia modułu Zajęcia muzyczno-ruchowe 1.
Literatura podstawowa:
1. Ławrowska R. (1991), Muzyka i ruch. Warszawa: WS i P. 2. Ławrowska R. (2005), Muzyka w przedszkolnej edukacji zintegrowanej. W: Waloszek D. (red.), Edukacja dzieci sześcioletnich w Polsce. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. 3. Smoczyńska-Nachtman U. (1992), Muzyka dla dzieci. Warszawa: WS i P. 4. Ławrowska R. (2005), Rytm, muzyka, taniec w edukacji. Podręcznik dla studentów i nauczycieli pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kraków: Zam Kor. 5. Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada ogólną znajomość zasad muzyki, budowy formalnej utworu, elementów muzyki, rozumie ich wzajemne relacje oraz potrafi je zastosować we własnych propozycjach zajęć wykorzystujących: działania muzyczno-ruchowe (elementy rytmiki Jaques-Dalcroze’a, improwizacje muzyczno-ruchowe, aktywne słuchanie muzyki, proste formy taneczne). [W6-EM-S1-ZMR2_1]
W6-EM-S1-W01 [3/5] W6-EM-S1-W02 [3/5] W6-EM-S1-W09 [3/5]
Orientuje się w literaturze związanej z systemami, metodami i technikami wychowania muzycznego dzieci i młodzieży, zarówno w aspekcie historycznym, jak i w aktualnych uwarunkowaniach i nurtach. [W6-EM-S1-ZMR2_2]
W6-EM-S1-W01 [3/5] W6-EM-S1-W02 [2/5] W6-EM-S1-W05 [3/5]
Posiada umiejętności rozpoznania i zdefiniowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami poznanych systemów, metod wychowania muzycznego uwzględniających aktywne formy kształcenia muzycznego dzieci i młodzieży. [W6-EM-S1-ZMR2_3]
W6-EM-S1-U04 [3/5] W6-EM-S1-U05 [3/5]
Wykazuje się kreatywnością i posiada podstawowe umiejętności niezbędne do tworzenia i realizowania edukacyjno-artystycznych form aktywności muzyczno-ruchowej dzieci i młodzieży. [W6-EM-S1-ZMR2_4]
W6-EM-S1-U06 [3/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez aktywne, doświadczenie osobiste [W6-EM-S1-ZMR2_5]
W6-EM-S1-K02 [3/5]
Posiada umiejętność efektywnej i kreatywnej organizacji pracy własnej i zespołowej, umiejętność podejmowania decyzji oraz przyjmowania odpowiedzialności za podjęte działania. [W6-EM-S1-ZMR2_6]
W6-EM-S1-K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie praktyczne [W6-EM-S1-ZMR2_w_1]
Sprawdzenie umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z praktyką oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia własnych zadań muzyczno-ruchowych dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem umiejętności określenia celu zajęć oraz możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży.
W6-EM-S1-ZMR2_1 W6-EM-S1-ZMR2_2 W6-EM-S1-ZMR2_3 W6-EM-S1-ZMR2_4 W6-EM-S1-ZMR2_5 W6-EM-S1-ZMR2_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [W6-EM-S1-ZMR2_fs_1]
prezentacja i doskonalenie ćwiczeń związanych z muzyczno-ruchową aktywnością dziecka w oparciu o metodę rytmiki Jaques-Dalcroze’a oraz wykorzystujących aktywne słuchanie muzyki i proste formy taneczne; - Utrwalanie metodycznych zasad prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych w edukacji
30
- wykonanie wybranych ćwiczeń przygotowujących do rozumienia muzyki przez dziecko, uwzględniających podstawowe zagadnienia metrorytmiki Dalcroze’owskiej oraz ujętych w dowolną formę muzyczno-ruchową; - przygotowanie i przeprowadzenie zadań angażujących muzyczno-ruchową aktywność dziecka we własnej grupie z komentarzem; - przegląd literatury dotyczącej muzyczno-ruchowej edukacji dzieci i młodzieży; - przygotowanie opisu zadań muzyczno-ruchowych z uwzględnieniem grupy wiekowej, możliwości rozwojowych dziecka oraz określeniem celowości zastosowanych w konspekcie zadań
20 zaliczenie praktyczne [W6-EM-S1-ZMR2_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)