Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa 2 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa 2
Kod modułu: W6-EM-RE-S1-RYM2
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Zajęcia w ramach modułu Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa 2 są podsumowaniem efektów kształcenia zrealizowanych na pozostałych modułach w zakresie Rytmiki w edukacji dziecka, są także przygotowaniem do samodzielnego, kreatywnego i metodycznego prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych z wykorzystaniem metody rytmiki lub jej elementów. Przedmiot przygotowuje do prowadzenia dziecięcych zespołów rytmiczno-tanecznych w placówkach przedszkolnych, szkolnych i pozaszkolnych.
Wymagania wstępne:
Wymagana realizacja efektów uczenia się modułu Rytmika z metodyką 1.
Literatura podstawowa:
1. Bogdanowicz E. (2015), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze'a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej. Rozdział 1. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ślaskiego. 2. Bogdanowicz E., Durlow G. (2010), Rytmika w edukacji i terapii dziecka. W: Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 3 (8) zima 2010. Gdynia: Fundacja Instytut Promocji Edukacji. 3. Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WSiP. 4. Klöppel R., Vliex S. (1995), Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa: PNO. 5. Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P. 6. Sacher W. A. (2002), Elementy rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania procesów terapeutycznych. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. 7. Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Dysponuje umiejętnością realizowania różnorodnych problemów, zadań i ćwiczeń z zakresu rytmiki (rytmika z ekspresją ruchu, solfeż, improwizacja ruchowa). [W6-EM-RE-S1-RYM2_1]
W6-EM-S1-U02 [4/5] W6-EM-S1-U09 [4/5]
Zna podstawy programowe odnoszące się do wychowania muzycznego na etapie przedszkolnym i szkolnym. [W6-EM-RE-S1-RYM2_2]
W6-EM-S1-W09 [4/5]
Potrafi konstruować konspekty zajęć rytmicznych dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz uwzględniające wymogi programowe przedmiotu „muzyka” na danym etapie. [W6-EM-RE-S1-RYM2_3]
W6-EM-S1-U02 [4/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Potrafi realizować w sposób metodyczny, twórczy i interesujący zajęcia prowadzone w oparciu o metodę rytmiki lub z wykorzystaniem jej elementów [W6-EM-RE-S1-RYM2_4]
W6-EM-S1-U02 [3/5] W6-EM-S1-U09 [4/5]
Ma umiejętność komunikowania i przekazywania wiedzy w sposób ciekawy i przystępny, dostosowany do poziomu i możliwości rozwojowych dziecka. [W6-EM-RE-S1-RYM2_5]
W6-EM-S1-K07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie pisemne [W6-EM-RE-S1-RYM2_w_1]
sprawdzenie umiejętności konstruowania konspektów do zajęć rytmiki oraz konspektów do zajęć umuzykalniających z uwzględnieniem metody rytmiki lub jej elementów, dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży
W6-EM-RE-S1-RYM2_1 W6-EM-RE-S1-RYM2_2 W6-EM-RE-S1-RYM2_3 W6-EM-RE-S1-RYM2_4 W6-EM-RE-S1-RYM2_5
egzamin [W6-EM-RE-S1-RYM2_w_2]
Komisyjna ocena prezentacji zajęć - projektu dyplomowego.
W6-EM-RE-S1-RYM2_1 W6-EM-RE-S1-RYM2_2 W6-EM-RE-S1-RYM2_3 W6-EM-RE-S1-RYM2_4 W6-EM-RE-S1-RYM2_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [RYM2_fs_1]
- prezentacja fragmentów przykładowych zajęć rytmiki z kształceniem umiejętności określania celowości proponowanych ćwiczeń oraz umiejętności krytycznej oceny własnych działań; - kształcenie umiejętności samodzielnego i kreatywnego realizowania zajęć rytmicznych i umuzykalniających
30
- przygotowanie do samodzielnej realizacji zajęć rytmicznych i umuzykalniających dla poszczególnych grup wiekowych - samodzielna realizacja zajęć rytmicznych i umuzykalniających z uwzględnieniem poszczególnych grup wiekowych
95 zaliczenie pisemne [W6-EM-RE-S1-RYM2_w_1] egzamin [W6-EM-RE-S1-RYM2_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)