Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa 1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa 1
Kod modułu: W6-EM-RE-S1-RYM1
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Zajęcia w ramach modułu Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa są podsumowaniem efektów kształcenia zrealizowanych na pozostałych modułach w zakresie Rytmiki w edukacji dziecka, są także przygotowaniem do samodzielnego, kreatywnego i metodycznego prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych z wykorzystaniem metody rytmiki lub jej elementów. Przedmiot przygotowuje do prowadzenia dziecięcych zespołów rytmiczno-tanecznych w placówkach przedszkolnych, szkolnych i pozaszkolnych
Wymagania wstępne:
Wymagana realizacja efektów uczenia się modułów Improwizacja do zajęć muzyczno-ruchowych 1, 2, Wprowadzenie do rytmiki Jaques-Dalcroze’a 1-2.
Literatura podstawowa:
1. Bogdanowicz E. (2015), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze'a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej. Rozdział 1. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ślaskiego. 2. Bogdanowicz E., Durlow G. (2010), Rytmika w edukacji i terapii dziecka. W: Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 3 (8) zima 2010. Gdynia: Fundacja Instytut Promocji Edukacji. 3. Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WSiP. 4. Klöppel R., Vliex S. (1995), Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa: PNO. 5. Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P. 6. Sacher W. A. (2002), Elementy rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania procesów terapeutycznych. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. 7. Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą innych metod wychowania muzycznego mających zastosowanie w przedszkolnej i szkolnej edukacji muzycznej, ma wiedzę teoretyczną dotyczącą edukacji muzycznej dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym, związaną z możliwościami zastosowania w tym obszarze rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a, wykazuje się znajomością literatury związanej z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a. [W6-EM-RE-S1-RYM1_1]
W6-EM-S1-W02 [3/5] W6-EM-S1-W03 [4/5] W6-EM-S1-W09 [3/5]
Dysponuje umiejętnością realizowania w sposób precyzyjny, estetyczny i ekspresyjny różnorodnych problemów wchodzących w skład metody rytmiki, potrafi samodzielnie tworzyć zadania i ćwiczenia z zakresu rytmiki uwzględniające możliwości rozwojowe dzieci i młodzieży. [W6-EM-RE-S1-RYM1_2]
W6-EM-S1-U02 [4/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Potrafi metodycznie programować i realizować zajęcia prowadzone według metody Jaques-Dalcroze’a na poziomie przedszkolnym i szkolnym. [W6-EM-RE-S1-RYM1_3]
W6-EM-S1-U02 [4/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Posiada umiejętność łączenia metody rytmiki z elementami metod, systemów, technik wykorzystujących muzyczną aktywność dziecka (śpiew, gra na instrumentach perkusyjnych). [W6-EM-RE-S1-RYM1_4]
W6-EM-S1-U02 [3/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie pisemne [W6-EM-RE-S1-RYM1_w_1]
sprawdzenie umiejętności konstruowania konspektów do zajęć rytmiki oraz konspektów do zajęć umuzykalniających z uwzględnieniem elementów metody rytmiki, dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży
W6-EM-RE-S1-RYM1_1 W6-EM-RE-S1-RYM1_2 W6-EM-RE-S1-RYM1_3 W6-EM-RE-S1-RYM1_4
zaliczenie praktyczne [W6-EM-RE-S1-RYM1_w_2]
sprawdzenie umiejętności precyzyjnego, estetycznego i ekspresyjnego wykonania zadań w ruchu z zakresu metody Jaques-Dalcroze’a oraz przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń rytmicznych i umuzykalniających w oparciu o metodę rytmiki, uwzględniających możliwości rozwojowe dziecka z krytycznym komentarzem odnoszącym się do zrealizowanych zadań
W6-EM-RE-S1-RYM1_1 W6-EM-RE-S1-RYM1_2 W6-EM-RE-S1-RYM1_3 W6-EM-RE-S1-RYM1_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [RYM1_fs_1]
kształcenie umiejętności samodzielnego tworzenia ćwiczeń rytmicznych z uwzględnieniem grup wiekowych oraz metodycznego konstruowania konspektów
30
samodzielne przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń rytmicznych i umuzykalniających dla poszczególnych grup wiekowych
70 zaliczenie pisemne [W6-EM-RE-S1-RYM1_w_1] zaliczenie praktyczne [W6-EM-RE-S1-RYM1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)