Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa 1
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: | Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa 1 |
---|---|
Kod modułu: | W6-EM-RE-S1-RYM1 |
Kod programu: | W6-S1EM19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Zajęcia w ramach modułu Rytmika z metodyką – pracownia dyplomowa są podsumowaniem efektów kształcenia zrealizowanych na pozostałych modułach w zakresie Rytmiki w edukacji dziecka, są także przygotowaniem do samodzielnego, kreatywnego i metodycznego prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych z wykorzystaniem metody rytmiki lub jej elementów. Przedmiot przygotowuje do prowadzenia dziecięcych zespołów rytmiczno-tanecznych w placówkach przedszkolnych, szkolnych i pozaszkolnych |
Wymagania wstępne: | Wymagana realizacja efektów uczenia się modułów Improwizacja do zajęć muzyczno-ruchowych 1, 2, Wprowadzenie do rytmiki Jaques-Dalcroze’a 1-2. |
Literatura podstawowa: | 1. Bogdanowicz E. (2015), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze'a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej. Rozdział 1. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ślaskiego.
2. Bogdanowicz E., Durlow G. (2010), Rytmika w edukacji i terapii dziecka.
W: Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 3 (8) zima 2010. Gdynia: Fundacja Instytut Promocji Edukacji.
3. Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WSiP.
4. Klöppel R., Vliex S. (1995), Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa: PNO.
5. Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P.
6. Sacher W. A. (2002), Elementy rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania procesów terapeutycznych. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów.
7. Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą innych metod wychowania muzycznego mających zastosowanie w przedszkolnej i szkolnej edukacji muzycznej, ma wiedzę teoretyczną dotyczącą edukacji muzycznej dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym, związaną z możliwościami zastosowania w tym obszarze rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a, wykazuje się znajomością literatury związanej z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a. [W6-EM-RE-S1-RYM1_1] |
W6-EM-S1-W02 [3/5] |
Dysponuje umiejętnością realizowania w sposób precyzyjny, estetyczny i ekspresyjny różnorodnych problemów wchodzących w skład metody rytmiki, potrafi samodzielnie tworzyć zadania i ćwiczenia z zakresu rytmiki uwzględniające możliwości rozwojowe dzieci i młodzieży. [W6-EM-RE-S1-RYM1_2] |
W6-EM-S1-U02 [4/5] |
Potrafi metodycznie programować i realizować zajęcia prowadzone według metody Jaques-Dalcroze’a na poziomie przedszkolnym i szkolnym. [W6-EM-RE-S1-RYM1_3] |
W6-EM-S1-U02 [4/5] |
Posiada umiejętność łączenia metody rytmiki z elementami metod, systemów, technik wykorzystujących muzyczną aktywność dziecka (śpiew, gra na instrumentach perkusyjnych). [W6-EM-RE-S1-RYM1_4] |
W6-EM-S1-U02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie pisemne [W6-EM-RE-S1-RYM1_w_1] | sprawdzenie umiejętności konstruowania konspektów do zajęć rytmiki oraz konspektów do
zajęć umuzykalniających z uwzględnieniem elementów metody rytmiki, dostosowanych do
możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży |
W6-EM-RE-S1-RYM1_1 |
zaliczenie praktyczne [W6-EM-RE-S1-RYM1_w_2] | sprawdzenie umiejętności precyzyjnego, estetycznego i ekspresyjnego wykonania zadań
w ruchu z zakresu metody Jaques-Dalcroze’a oraz przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń rytmicznych i umuzykalniających w oparciu o metodę rytmiki,
uwzględniających możliwości rozwojowe dziecka z krytycznym komentarzem odnoszącym się
do zrealizowanych zadań |
W6-EM-RE-S1-RYM1_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [RYM1_fs_1] | kształcenie umiejętności samodzielnego
tworzenia ćwiczeń rytmicznych z
uwzględnieniem grup wiekowych oraz metodycznego konstruowania konspektów |
30 | samodzielne przygotowanie
i przeprowadzenie ćwiczeń rytmicznych i umuzykalniających dla poszczególnych grup wiekowych |
70 |
zaliczenie pisemne [W6-EM-RE-S1-RYM1_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |