Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 1
Kod modułu: W6-EM-RE-S1-RJD1
Kod programu: W6-S1EM19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Zajęcia w ramach modułu Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 1 mają na celu wprowadzenie w problematykę, genezę i założenia metody rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a i jej ponadczasowych możliwości zastosowania w wychowaniu i edukacji przedszkolnej i szkolnej; jest też przygotowaniem do realizacji pozostałych modułów z zakresu Rytmiki w edukacji dziecka. Praktyczne zajęcia mają na celu kształcenie umiejętności precyzyjnego i estetycznego wykonywania zadań metrorytmicznych oraz określania ich celów i zakresu działania.
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów uczenia się modułu Zajęcia muzyczno-ruchowe 1-2.
Literatura podstawowa:
- Bernacka B. (2005), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a kluczem do umysłu dziecka. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. - Bogdanowicz E. (2015), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii dzieci z nadpobudliwością psychoruchową. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. - Bogdanowicz E., Durlow G. (2010), Rytmika w edukacji i terapii dziecka. W: Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 3 (8) zima 2010. Gdynia: Fundacja Instytut Promocji Edukacji. - Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WSiP. - Klöppel R., Vliex S. (1995), Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa: PNO. - Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P. - Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4/2008, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada ogólną wiedzę dotyczącą metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a, jej genezy, założeń oraz zakresu wykorzystywanych ćwiczeń oraz literatury związanej z metodą. [W6-EM-RE-S1-RJD1_1]
W6-EM-S1-W02 [2/5] W6-EM-S1-W08 [2/5] W6-EM-S1-W09 [2/5]
Posiada umiejętność przełożenia wiedzy teoretycznej dotyczącej metody rytmiki Jaques-Dalcroze na działania praktyczne wykorzystywane w muzycznej edukacji dziecka. [W6-EM-RE-S1-RJD1_2]
W6-EM-S1-W08 [2/5] W6-EM-S1-W09 [2/5]
Potrafi precyzyjnie wykonać podstawowe ćwiczenia z zakresu metrorytmiki E.Jaques-Dalcroze’a wykorzystywane w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym [W6-EM-RE-S1-RJD1_3]
W6-EM-S1-U01 [2/5] W6-EM-S1-U03 [2/5] W6-EM-S1-U09 [2/5]
Rozumie i potrafi wykorzystać w działaniach muzyczno-ruchowych zależności pomiędzy dźwiękiem i ruchem oraz zależności między czasem, przestrzenią i ruchem. [W6-EM-RE-S1-RJD1_4]
W6-EM-S1-U09 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [W6-EM-RE-S1-RJD1_w_1]
sprawdzenie wiedzy dotyczącej metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a
W6-EM-RE-S1-RJD1_1 W6-EM-RE-S1-RJD1_2 W6-EM-RE-S1-RJD1_4
zaliczenie praktyczne [W6-EM-RE-S1-RJD1_w_2]
- sprawdzenie umiejętności precyzyjnego, estetycznego i ekspresyjnego wykonania zadań w ruchu z zakresu metrorytmiki E. Jaques-Dalcroze’a; - sprawdzenie umiejętności precyzyjnej, estetycznej i ekspresyjnej realizacji ruchowej reprezentatywnych dla metody zadań z jednoczesnym określeniem celów i zakresu ich działania
W6-EM-RE-S1-RJD1_1 W6-EM-RE-S1-RJD1_2 W6-EM-RE-S1-RJD1_3 W6-EM-RE-S1-RJD1_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [RJD1_fs_1]
- wykład na temat genezy, historii i założeń metody rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a oraz wykorzystania jej w edukacji i wychowaniu na poziomie przedszkolnym i szkolnym; - pokaz materiałów video/DVD dotyczących prowadzenia zajęć metodą rytmiki oraz przygotowania interpretacji ruchowo przestrzennych
15
- ogólna orientacja w literaturze dotyczącej metody rytmiki; - samodzielne opanowanie wiedzy dotyczącej założeń i głównych idei, związanych z metodą rytmiki; - określenie zakresu możliwości zastosowania metody rytmiki w działaniach muzycznych i pozamuzycznych
15 kolokwium pisemne [W6-EM-RE-S1-RJD1_w_1]
ćwiczenia [RJD1_fs_2]
- prezentacja ćwiczeń i zagadnień związanych z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a; - kształcenie umiejętności samodzielnego tworzenia ćwiczeń rytmicznych zuwzględnieniem podstawowych zasad metodycznych obowiązujących przy wykorzystaniu problemów metrorytmicznych; - określenie celowości zastosowanych działań w edukacji muzycznej dziecka
15
- omówienie i wykonanie ćwiczeń z zakresu metrorytmiki Dalcroze’owskiej; -przygotowanie ćwiczeń z zakresu metody rytmiki dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży; - określenie celowości opracowanych ćwiczeń; - przygotowanie pracy pisemnej związanej z omawianą tematyką
30 zaliczenie praktyczne [W6-EM-RE-S1-RJD1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)