Diagnostyka w pedagogice specjalnej Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Kod modułu: PS_C6_DPS
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł umożliwia studentowi nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu i pracy na temat poniższych kategorii: -Podstawowe terminy w diagnozie psychopedagogicznej. -Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice: rozmowa i wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów, pomiar w naukach społecznych, kwestionariusz. -Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania narzędzi diagnostycznych -Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych w diagnozie pedagogicznej. -Diagnoza psychopedagogiczna dziecka pełnosprawnego oraz dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych -Diagnoza środowiska rodzinnego
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy [PS_C6_DPS_1]
K_W01 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe [PS_C6_DPS_2]
K_W02 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji [PS_C6_DPS_3]
K_W07 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania [PS_C6_DPS_4]
K_U01 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej [PS_C6_DPS_5]
K_U02 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego [PS_C6_DPS_6]
K_K01 [3/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności [PS_K_DPS_C6_7]
K_K02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_C6_DPS_w_1]
Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu.
PS_C6_DPS_1 PS_C6_DPS_2 PS_C6_DPS_3
Projekt [PS_C6_DPS_w_2]
Projekt indywidualny zakładający diagnozę osoby z niepełnosprawnością.
PS_C6_DPS_4 PS_C6_DPS_5 PS_C6_DPS_6 PS_K_DPS_C6_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_C6_DPS_fs_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny)
30
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.
30 Egzamin [PS_C6_DPS_w_1]
ćwiczenia [PS_C6_DPS_fs_2]
Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama).
30
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.
60 Projekt [PS_C6_DPS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)