Praca z rodziną w kryzysie Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Praca z rodziną w kryzysie
Kod modułu: PS_C3_PRK
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Głównym celem modułu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z rodziną w kryzysie. Podczas zajęć studenci mają możliwość zapoznania się ze specjalistyczną wiedzą na temat rodziny, różnych wzorów życia rodzinnego we współczesnych kontekstach. Treści modułu obejmują zatem problematykę dotyczącą konfliktów i kryzysów w rodzinie oraz różnorodnych strategii ich rozwiązywania, polityki społecznej wobec rodziny oraz wsparcia. Powinny umożliwić kształtowanie umiejętności diagnozowania, rozumienia i przewidywania różnych sytuacji rodzinnych oraz wrażliwości na problemy rodzin we współczesnym świecie. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie sytuację rodziny dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka i ucznia, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne; uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie; zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami [PS_C3_PRK_1]
K_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka lub ucznia i stylu radzenia sobie rodziców lub opiekunów z tymi zaburzeniami; rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny [PS_C3_PRK_2]
K_K04 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_C3_PRK_3]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PS_C3_PRK_4]
K_K03 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS_C3_PRK_w_1]
Opracowanie planu pracy (studium przypadku) z rodziną w kryzysie
PS_C3_PRK_1 PS_C3_PRK_2 PS_C3_PRK_3 PS_C3_PRK_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_C3_PRK_fs_1]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów mikronauczanie, gry symulacyjne).
30
Student zapoznaje się z literaturą przedmiotu oraz przygotowuje się do napisania studium przypadku rodziny w kryzysie oraz przedstawia możliwości pomocy.
30
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)