Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej
Kod modułu: PS_NI_MLEW_E2
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Wykłady prowadzone w ramach modułu mają na celu zaznajomienie studentów z prawnymi, organizacyjnymi i metodycznymi podstawami nauczania oraz wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą mieli możliwość nabywania kompetencji umożliwiających planowanie, realizację i ewaluację zajęć w ramach edukacji integracyjnej czy włączającej z uwzględnieniem potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz specyfiki i użyteczności poznanych metod. Efekty uczenia się zakładane w module studenci powinni także osiągnąć dzięki pracy własnej (studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie wymaganych zagadnień oraz prac zaliczeniowych).
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej, pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej, psychologii rozwojowej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej; podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy I–III), adaptację treści nauczania i ich realizację w stosunku do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; paradygmat konstruktywistyczny; metodykę nauczania wczesnoszkolnego w zakresie różnych obszarów edukacji; specjalistyczne rozwiązania, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania i pisania oraz edukacji matematycznej [PS_NI_MLEW_E2_1]
K_W10 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodę ośrodków pracy jako propozycję pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym; konstruowanie i ewaluowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych na I etapie edukacyjnym [PS_NI_MLEW_E2_2]
K_W11 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej; analizować i realizować podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy I–III), dokonywać adaptacji treści nauczania i ich realizacji w stosunku do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; analizować paradygmat konstruktywistyczny; analizować metodykę nauczania wczesnoszkolnego w zakresie różnych obszarów edukacji; analizować i stosować specjalistyczne rozwiązania, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania i pisania oraz edukacji matematycznej; stosować metodę ośrodków pracy jako propozycję pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym; konstruować i ewaluować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne na I etapie edukacyjnym [PS_NI_MLEW_E2_3]
K_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej [PS_NI_MLEW_E2_4]
K_K04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_NI_MLEW_E2_w_1]
Test pytań otwartych obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu.
PS_NI_MLEW_E2_1 PS_NI_MLEW_E2_2
Zaliczenie pisemne [PS_NI_MLEW_E2_w_2]
Pisemne opracowanie projektu zajęć z wykorzystaniem metody opowieści wychowawczej, realizowanych z uczniami w wieku wczesnoszkolnym w systemie integracyjnym lub włączającym, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
PS_NI_MLEW_E2_1 PS_NI_MLEW_E2_2 PS_NI_MLEW_E2_3 PS_NI_MLEW_E2_4
Mikronauczanie- realizacja projektu [PS_NI_MLEW_E2_w_3]
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem poznanej metody (warunki symulowane), zgodnie ze scenariuszem opracowanym dla grupy uczniów w wieku wczesnoszkolnym w systemie integracyjnym lub włączającym, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Autorefleksja.
PS_NI_MLEW_E2_1 PS_NI_MLEW_E2_2 PS_NI_MLEW_E2_3 PS_NI_MLEW_E2_4
Wytwory studentów [PS_NI_ML_EW_E2_w_4]
Projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych przydatnych w realizacji zajęć z wykorzystaniem poznanych metod.
PS_NI_MLEW_E2_1 PS_NI_MLEW_E2_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_MLEW_E2_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja).
15
Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie się do egzaminu pisemnego (test pytań otwartych).
75 Egzamin pisemny [PS_NI_MLEW_E2_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_MLEW_E2_fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (mikronauczanie, gry symulacyjne), metody praktyczne (metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych).
30
Analiza zalecanej literatury. Indywidualne opracowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metody opowieści wychowawczej. Przygotowanie się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania, opracowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem wybranej poznanej metody, podział zadań, autorefleksja.
60 Zaliczenie pisemne [PS_NI_MLEW_E2_w_2] Mikronauczanie- realizacja projektu [PS_NI_MLEW_E2_w_3] Wytwory studentów [PS_NI_ML_EW_E2_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)