Dydaktyka specjalna 2 Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Dydaktyka specjalna 2
Kod modułu: PS_C5_DS2
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Dydaktyka specjalna 2 jest modułem kontynuującym i rozszerzającym wiedzę (jako następstwo Dydaktyki specjalnej 1) z zakresu kształcenia osób niepełnosprawnych. Oprócz utrwalenia treści zdobytych w toku realizacji modułu Dydaktyka specjalna 1 zajęcia służą ponadto poznaniu sytuacji trudnych w edukacji, mechanizmów wykluczających i integrujących w grupie rówieśniczej, roli i zadań nauczycieli oraz poznaniu zróżnicowanych metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ważne by studenci nabyli prawidłowych postaw wobec uczniów zaburzeniami z zakresu teorii oraz praktyki, wdrażali się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji oraz systematycznego działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Podstawy pedagogiki specjalnej, dydaktyka ogólna.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym [PS_C5_DS2_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5] K_W04 [4/5] K_W05 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego [PS_C5_DS2_2]
K_W09 [5/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych [PS_C5_DS2_3]
K_W10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej; indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą [PS_C5_DS2_4]
K_U07 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne [PS_C5_DS2_5]
K_U09 [5/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną [PS_C5_DS2_6]
K_K01 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej oraz do samodoskonalenia [PS_K_DS2_C5_7]
K_K06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_C5_DS2_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
PS_C5_DS2_1 PS_C5_DS2_2 PS_C5_DS2_3 PS_C5_DS2_4
Projekt grupowy [PS_C5_DS2_w_2]
Zaprojektowanie konspektu zajęć dla wybranego ucznia lub grupy uczniów o specjalnych potrzebach z edukacyjnych z wykorzystaniem metod stosowanych w dydaktyce specjalnej i ich realizacja.
PS_C5_DS2_5 PS_C5_DS2_6 PS_K_DS2_C5_7
Kolokwium pisemne [PS_C5_DS2_w_3]
Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazanej na ćwiczeniach.
PS_C5_DS2_1 PS_C5_DS2_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_C5_DS2_fs_1]
Wykład podstawowych, teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych.
15
Analiza literatury przedmiotu
45 Egzamin [PS_C5_DS2_w_1]
ćwiczenia [PS_C5_DS2_fs_2]
Dyskusja, praca z tekstem, praca zespołowa, metody problemowe, metody działania praktycznego, metody eksponujące, metody aktywizujące.
15
Analiza literatury przedmiotu, praca nad projektami indywidualnymi i grupowymi, przygotowanie do dyskusji, analiza dokumentacji instytucji edukacyjnych działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami, przygotowanie projektu.
45 Projekt grupowy [PS_C5_DS2_w_2] Kolokwium pisemne [PS_C5_DS2_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)