Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną_2 Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną_2
Kod modułu: PS_NI_MUZ_2_E2
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
W trakcie realizacji modułu student potrafi określić cele ogólne oraz operacyjne pracy z uczniami z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. Potrafią opracować samodzielnie profil osiągnięć ucznia oraz zaprojektować i zrealizować zajęcia dla uczniów z umiarkowaną i znaczna niepełnosprawnością.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek systemu oświaty, na różnych etapach edukacyjnych; podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy [PS_NI_MUZ_2_E2_1]
K_W10 [5/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego; specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych; zasady organizowania przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy; rolę współpracy z rodziną, nauczycielami i specjalistami [PS_NI_MUZ_2_E2_2]
K_W05 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywać oraz modyfikować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne; analizować i stosować specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych; organizować przestrzeń szkolną oraz optymalne stanowisko pracy; współpracować z rodzinami uczniów, nauczycielami i specjalistami; [PS_NI_MUZ_2_E2_3]
K_U04 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [PS_NI_MUZ_2_E2_4]
K_K05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_NI_MUZ_2_E2_w_1]
Test pytań otwartych obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu.
PS_NI_MUZ_2_E2_1 PS_NI_MUZ_2_E2_2 PS_NI_MUZ_2_E2_3
Zaliczenie pisemne [PS_NI_MUZ_2_E2_w_2]
Opracowanie projektu zajęć dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością, z wykorzystaniem informacji zawartych w podstawie programowej dla tej grupy uczniów oraz opracowanie narzędzia do diagnozy funkcjonalnej dla uczniów.
PS_NI_MUZ_2_E2_2 PS_NI_MUZ_2_E2_3
Mikronauczanie- realizacja projektu [PS_NI_MUZ_2_E2_w_3]
Realizacja projektu – realizacja scenariusza zajęć dla uczniów uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym przygotowanego w oparciu podstawę programową.
PS_NI_MUZ_2_E2_2 PS_NI_MUZ_2_E2_3 PS_NI_MUZ_2_E2_4
Wytwory studentów [PS_NI_MUZ_2_E2_w_4]
Projektowanie oraz wykonanie środków dydaktycznych zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
PS_NI_MUZ_2_E2_2 PS_NI_MUZ_2_E2_3 PS_NI_MUZ_2_E2_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_MUZ_2_E2_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja).
15
Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie się do egzaminu pisemnego (test pytań otwartych).
75 Egzamin pisemny [PS_NI_MUZ_2_E2_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_MUZ_2_E2_fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (mikronauczanie, gry symulacyjne), metody praktyczne (metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych).
30
Analiza zalecanej literatury. Indywidualne opracowanie scenariusza zajęć (oraz jego realizacja). Przygotowanie diagnozy funkcjonalnej. Przygotowanie środków dydaktycznych
30 Zaliczenie pisemne [PS_NI_MUZ_2_E2_w_2] Mikronauczanie- realizacja projektu [PS_NI_MUZ_2_E2_w_3] Wytwory studentów [PS_NI_MUZ_2_E2_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)