Praktyka zawodowa (specjalnościowa) wakacyjna po IV r. Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa (specjalnościowa) wakacyjna po IV r.
Kod modułu: PS_NI_PW_E3
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W trakcie praktyki wakacyjnej student doskonaleni swoje umiejętności nauczycielskie zdobyte w toku studiów i w czasie poprzednio odbywanych praktyk, zapoznaje się z całokształtem i specyfiką działalności placówki oraz samodzielnie prowadzi zajęcia pod opieką nauczyciela-opiekuna, zgodnie z ustalonym harmonogramem praktyki. Zakładane efekty planuje się osiągnąć dzięki: - aktywnemu uczestnictwu studentów w codziennej działalności placówek edukacyjnych, których uczniami są osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Studenci zrealizują w tych placówkach 90 godzin zajęć (4 tygodnie = 20 dni); - samodzielnej pracy studentów.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, dydaktyki specjalnej oraz metodyk nauczania dla osób ze spektrum autyzmu na różnych etapach edukacji.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają [PS_NI_PW_E3_1]
K_W10 [5/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny [PS_NI_PW_E3_2]
K_W09 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich [PS_NI_PW_E3_3]
K_U01 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PS_NI_PW_E3_4]
K_U06 [5/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. [PS_NI_PW_E3_5]
K_K07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Raport z praktyk [PS_NI_PW_E3_w_1]
Raport z praktyk powinien zwierać opis podstaw prawnych oraz organizacyjnych działalności placówki w której student odbywał praktykę. Student ma zamieścić w nim cele programowe, opisać metody zaobserwowane w placówce. Do raportu powinien być dołączony plan i konspekty zajęć dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
PS_NI_PW_E3_1 PS_NI_PW_E3_2 PS_NI_PW_E3_3
Analiza dokumentacji [PS_NI_PW_E3_w_2]
Student dokonuje oceny zgromadzonej dokumentacji dotyczącej organizacji edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Przedstawia własne spostrzeżenia dotyczące stosowanych metod i procedur oraz dobrych praktyk. Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie skonstruowanych scenariuszach)
PS_NI_PW_E3_1 PS_NI_PW_E3_2 PS_NI_PW_E3_3 PS_NI_PW_E3_4 PS_NI_PW_E3_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [PS_NI_PW_E3_fs_1]
Nauczyciel akademicki w ramach konsultacji organizuje 2 spotkania przed rozpoczęciem praktyki. Podczas pierwszego zaznajamia studentów z programem praktyki, trybem jej odbywania oraz zaliczania, typami placówek, w których praktyka może być realizowana. Podczas drugiego spotkania omawia ze studentami szczegółowe zasady przebiegu i prowadzenia dokumentacji praktyki oraz ustala termin zaliczenia praktyki (złożenia kompletnej dokumentacji, uzyskania wpisu do indeksu). Nauczyciel akademicki sprawuje nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przebiegiem praktyk, a w szczególności czuwa nad zgodnością realizacji praktyki z jej programem i celami, poprzez dokonywanie hospitacji osobistych bądź telefonicznych.
90
Student zapoznaje się z zalecaną literaturą przedmiotu. W pierwszym tygodniu realizacji praktyki student powinien przedstawić szczegółowy plan realizacji praktyki nauczycielowi akademickiemu - opiekunowi, z zaznaczeniem dni i godzin przebywania w placówce oraz numeru telefonu do placówki - zgłoszenie e-mailowe, pocztowe, bądź telefoniczne. W trakcie trwania praktyki student realizuje zadania ustalone z opiekunem praktyk w placówce m.in. opracowuje scenariusze prowadzonych i współprowadzonych zajęć z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, dokonuje analizy dokumentacji pracy placówki, wypełnia arkusze obserwacji zajęć, prowadzi dzienniczek praktyk. Po zakończeniu praktyk przygotowuje raport. Ponad to przedstawia w formie pisemnej własne spostrzeżenia dotyczące stosowanych metod i procedur oraz dobrych praktyk. Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie skonstruowanych scenariuszach) Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie opracowanych scenariuszach, planie działań itp.).
90 Raport z praktyk [PS_NI_PW_E3_w_1] Analiza dokumentacji [PS_NI_PW_E3_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)