Społeczne i kulturowe aspekty autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Społeczne i kulturowe aspekty autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_SK_E1
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Społeczno – kulturowe konteksty autyzmu ukazuje złożoność problematyki zaburzeń ze spektrum autyzmu na tle przemian społeczno – kulturowych. Treści modułu obejmują następujące zagadnienia: historyczny kontekst badań nad autyzmem, zaburzenia ze spektrum na tle zmian społecznych, wizerunek osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kulturze popularnej, wiedza potoczna a wiedza naukowa na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu. Omówione zostaną również zagadnienia kampanii społecznych oraz projektów skierowanych do osób z tym rodzajem zaburzeń oraz ich rodzin. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz kulturowe aspekty tych zaburzeń; klasyfikacje medyczne (ICD i DSM) oraz klasyfikację funkcjonalną ICF jako odzwierciedlenie przemian w zakresie spostrzegania zaburzeń ze spektrum autyzmu; różne podejścia do edukacji i terapii dzieci, uczniów i osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście przemian społeczno - kulturowych [PS_ASD_SK_E1_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [5/5]
W zakresie umiejętności społecznych absolwent potrafi określić psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz kulturowe aspekty tych zaburzeń; analizować zaburzenia autystyczne w klasyfikacjach medycznych (ICD i DSM) oraz klasyfikacji funkcjonalnej (ICF); analizować różne podejścia do edukacji terapii dzieci i uczniów i osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście przemian społeczno - kulturowych [PS_ASD_SK_E1_2]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym oraz wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_ASD_SK_E1_3]
K_K03 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. [PS_ASD_SK_E1_4]
K_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_ASD_SK_E1_w_1]
Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie realizowanego przedmiotu
PS_ASD_SK_E1_1 PS_ASD_SK_E1_2
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_SK_E1_w_2]
Praca pisemna na temat współczesnych problemów osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin.
PS_ASD_SK_E1_1 PS_ASD_SK_E1_2 PS_ASD_SK_E1_3 PS_ASD_SK_E1_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_ASD_SK_E1_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja)
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
45 Egzamin [PS_ASD_SK_E1_w_1]
ćwiczenia [PS_ASD_SK_E1_fs_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda sytuacyjna, burza mózgów).
15
Przygotowanie pracy zaliczeniowej; studia w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wiedzę zdobytą w trakcie praktyk pedagogicznych. Przygotowanie się do paneli dyskusyjnych
15 Zaliczenie pisemne [PS_ASD_SK_E1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)