Problemy dojrzewania i dorosłości osób ze spektrum autyzmu
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Nazwa modułu: | Problemy dojrzewania i dorosłości osób ze spektrum autyzmu |
---|---|
Kod modułu: | PS_ASD_PD_C4 |
Kod programu: | W3-SMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Moduł Problemy dojrzewania i dorosłości osób ze spektrum autyzmu pogłębia i systematyzuje wiedzę studenta na temat najważniejszych zagadnień związanych z adolescencją i dorosłością jako najdłuższym okresem życia człowieka. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy i umiejętności, które pozwolą na identyfikację najważniejszych problemów oraz zaplanowanie sposobów pomocy i wsparcia. Treści modułu koncentrują wokół psychologicznych aspektów dojrzewania i dorosłości osób ze spektrum autyzmu z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania kobiet i mężczyzn, zagadnień dotyczących realizacji zadań rozwojowych, doświadczania zmiany, a także wyzwań rodzicielskich związanych z omawianymi etapami życia. Omówiona zostanie również działalność organizacji pozarządowych jako kluczowych elementów aktualnego systemu wsparcia osób ze spektrum autyzmu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, pracy pisemnej oraz opracowanie wymaganych zagadnień. |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie udziału osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej, z uwzględnieniem zróżnicowanych możliwości intelektualnych, sensorycznych i ruchowych odbiorców [PS_ASD_PD_C4_1] |
K_W13 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienie rodziny prokreacji osoby dorosłej z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście normalizacji jej życia osoby; trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań; system wsparcia rodzin prokreacyjnych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_PD_C4_2] |
K_W02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaprojektować program wsparcia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_PD_C4_3] |
K_U08 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej [PS_ASD_PD_C4_4] |
K_K01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [PS_ASD_PD_C4_w_1] | Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie realizowanego przedmiotu |
PS_ASD_PD_C4_1 |
Projekt pisemny [PS_ASD_PD_C4_w_2] | Praca pisemna/ projekt pomocy osobom ze spektrum autyzmu w zakresie wspierania ich samodzielności. |
PS_ASD_PD_C4_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_ASD_PD_fs_1] | Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja) |
15 | Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje się do egzaminu |
45 |
Egzamin [PS_ASD_PD_C4_w_1] |
ćwiczenia [PS_ASD_PD_fs_2] | Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda sytuacyjna, burza mózgów). |
30 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej; studia w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wiedzę zdobytą w trakcie praktyk pedagogicznych |
30 |
Projekt pisemny [PS_ASD_PD_C4_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |