Problemy dojrzewania i dorosłości osób ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Problemy dojrzewania i dorosłości osób ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_PD_C4
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Problemy dojrzewania i dorosłości osób ze spektrum autyzmu pogłębia i systematyzuje wiedzę studenta na temat najważniejszych zagadnień związanych z adolescencją i dorosłością jako najdłuższym okresem życia człowieka. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy i umiejętności, które pozwolą na identyfikację najważniejszych problemów oraz zaplanowanie sposobów pomocy i wsparcia. Treści modułu koncentrują wokół psychologicznych aspektów dojrzewania i dorosłości osób ze spektrum autyzmu z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania kobiet i mężczyzn, zagadnień dotyczących realizacji zadań rozwojowych, doświadczania zmiany, a także wyzwań rodzicielskich związanych z omawianymi etapami życia. Omówiona zostanie również działalność organizacji pozarządowych jako kluczowych elementów aktualnego systemu wsparcia osób ze spektrum autyzmu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, pracy pisemnej oraz opracowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie udziału osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej, z uwzględnieniem zróżnicowanych możliwości intelektualnych, sensorycznych i ruchowych odbiorców [PS_ASD_PD_C4_1]
K_W13 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienie rodziny prokreacji osoby dorosłej z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście normalizacji jej życia osoby; trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań; system wsparcia rodzin prokreacyjnych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_PD_C4_2]
K_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaprojektować program wsparcia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_PD_C4_3]
K_U08 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej [PS_ASD_PD_C4_4]
K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_ASD_PD_C4_w_1]
Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie realizowanego przedmiotu
PS_ASD_PD_C4_1
Projekt pisemny [PS_ASD_PD_C4_w_2]
Praca pisemna/ projekt pomocy osobom ze spektrum autyzmu w zakresie wspierania ich samodzielności.
PS_ASD_PD_C4_2 PS_ASD_PD_C4_3 PS_ASD_PD_C4_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_ASD_PD_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja)
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje się do egzaminu
45 Egzamin [PS_ASD_PD_C4_w_1]
ćwiczenia [PS_ASD_PD_fs_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda sytuacyjna, burza mózgów).
30
Przygotowanie pracy zaliczeniowej; studia w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wiedzę zdobytą w trakcie praktyk pedagogicznych
30 Projekt pisemny [PS_ASD_PD_C4_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)