Alternatywna i wspomagająca komunikacja osób ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Alternatywna i wspomagająca komunikacja osób ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_AAC_E2
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób ze spektrum autyzmu jest nabycie przez słuchaczy umiejętności praktycznego wykorzystania w pracy z osobami ze spektrum autyzmu wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Treści modułu dotyczyć będą podstawowych założeń AAC oraz najczęściej stosowanych systemów porozumiewania się osób ze spektrum autyzmu. W ramach modułu student zostanie wyposażony w umiejętności wykorzystywania różnych strategii wprowadzania komunikacji alternatywnej oraz pozna sposoby korzystania z alternatywnych metod porozumiewania w sytuacjach dydaktycznych i w życiu codziennym osób ze spektrum autyzmu. Wszystkie efekty uczenia się planuje się osiągnąć w trakcie zajęć ćwiczeniowych oraz w ramach pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu "Mowa, język i komunikacja osób ze spektrum autyzmu"
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę zajęć rozwijających komunikację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i oraz metodykę zajęć rehabilitacji indywidualnej skierowanej na rozwijanie komunikacji ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_AAC_E2_1]
K_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać rolę zajęć specjalistycznych rozwijających komunikację z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej skierowanej na rozwój komunikacji ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_AAC_E2_2]
K_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [PS_ASD_AAC_E2_3]
K_K04 [4/5] K_K05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_AAC_E2_w_1]
Forma pisemna obejmująca znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu
PS_ASD_AAC_E2_1 PS_ASD_AAC_E2_2
Projekt pisemny z pokazem praktycznym [PS_ASD_AAC_E2_w_2]
Projekt zajęć tematycznych dla osoby ze spektrum autyzmu z użyciem wybranej alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji -opracowanie teoretyczne
PS_ASD_AAC_E2_2 PS_ASD_AAC_E2_3
Mikronauczanie –realizacja projektu [PS_ASD_AAC_E2_w_3]
Prowadzenie pokazowych zajęć dla osób ze spektrum autyzmu (warunki symulowane) z użyciem wybranej alternatywnej lub wspomagającego metody komunikacji zgodnie z opracowanym projektem. Autorefleksja.
PS_ASD_AAC_E2_2 PS_ASD_AAC_E2_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_ASD_AAC_E2_fs_1]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków, giełda pomysłów), metody praktyczne, metody waloryzacyjne (metody ekspresyjne)
30
Zapoznanie z literaturą obowiązkową oraz uzupełniającą; opracowanie projektu zajęć tematycznych wraz z dokładnym przygotowaniem niezbędnych pomocy dydaktycznych; przygotowanie do praktycznej prezentacji zajęć z użyciem odpowiedniej alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji.
60
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)