Podstawy prawne zabezpieczenia społecznego osób ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Podstawy prawne zabezpieczenia społecznego osób ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_PP_C4
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Podstawy prawne zabezpieczenia społecznego osób ze spektrum autyzmu obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne pedagogowi do realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego osób ze spektrum autyzmu. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy z zakresu podstaw prawnych zabezpieczenia społecznego aby prowadzić różnorodne działania wspierające i pomocowe na rzecz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin we współpracy z innymi podmiotami/instytucjami. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: zasady orzekania o niepełnosprawności, zagadnienie ubezwłasnowolnienia, ograniczenia w realizacji autonomii, rolę ulg i udogodnień, regulacje w zakresie organizacji edukacji i wsparcia społecznego tych osób [PS_ASD_PP_C4_1]
K_W03 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienie przemocy wobec osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; problem przemocy w kontekście prawnym [PS_ASD_PP_C4_2]
K_W01 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zasady orzekania w tym zakresie; ocenić konsekwencje ubezwłasnowolnienia; wskazać ulgi i udogodnienia; oceniać organizację wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_ASD_PP_C4_3]
K_U02 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej [PS_ASD_PP_C4_4]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_ASD_PP_C4_w_1]
Test pisemny obejmujący część treści zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie przedmiotu.
PS_ASD_PP_C4_1 PS_ASD_PP_C4_2
Zaliczenie ustne [PS_ASD_PP_C4_w_2]
Na podstawie aktywności studentów w toku zajęć.
PS_ASD_PP_C4_1 PS_ASD_PP_C4_2 PS_ASD_PP_C4_3 PS_ASD_PP_C4_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_ASD_PP_C4_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład i dyskusja).
15
Analiza aktów prawnych i zapoznanie się z komentarzami obowiązujących regulacji prawnych.
15 Egzamin pisemny [PS_ASD_PP_C4_w_1]
ćwiczenia [PS_ASD_PP_C4_fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, praca z aktem prawnym),metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków – casusów, mikronauczanie).
15
Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania (samodzielna analiza zalecanych aktów prawnych i komentarzy, casusów); student przygotowuje się do dyskusji - krytyczna refleksja po przeprowadzeniu mikronauczania.
15 Zaliczenie ustne [PS_ASD_PP_C4_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)