Diagnoza psychopedagogiczna uczniów ze spektrum autyzmu – profile funkcjonalne Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna uczniów ze spektrum autyzmu – profile funkcjonalne
Kod modułu: PS_ASD_DP_C6
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Głównym celem modułu jest zaznajomienie studenta z procesem diagnozowania psychopedagogicznego osób ze spektrum autyzmu. Moduł przedmiotu umożliwia zdobycie wiedzy na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzonej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającej specjalne potrzeby edukacyjne i społeczne osób ze spektrum autyzmu, umiejętności diagnostycznych pozwalających na rozpoznawanie sytuacji osób ze spektrum autyzmu, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków, umiejętności dobierania i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań diagnostycznych oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii w swojej pracy, umiejętności posługiwania się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności badawczej (diagnostycznej). Szczegółowe treści programowe zawierają: kryteria diagnostyczne (wg. ICD 10 i DSM – V): autyzm dziecięcy, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwojowe, autyzm atypowy; epidemiologię, patomechanizm powstawania zaburzeń, przyczyny autyzmu, charakterystykę funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu (uzupełnienie, pogłębienie i utrwalenie wcześniejszych wiadomości); przegląd wybranych metod diagnostycznych, diagnozę funkcjonalną – tworzenie indywidualnych arkuszy obserwacyjnych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz opracowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, diagnostyki pedagogicznej, metodologii badań pedagogicznych/społecznych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju oraz wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie [PS_ASD_DP_C6_1]
K_W03 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, kształcenia, rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii [PS_ASD_DP_C6_2]
K_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_DP_C6_3]
K_U04 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_DP_C6_4]
K_U06 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym [PS_ASD_DP_C6_5]
K_K07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań diagnostycznych, terapeutycznych, edukacyjnych, resocjalizacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, pomocowych [PS_ASD_DP_C6_6]
K_U10 [4/5] K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_ASD_DP_C6_w_1]
Egzamin pisemny o charakterze opisowym, obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.
PS_ASD_DP_C6_1 PS_ASD_DP_C6_2 PS_ASD_DP_C6_3 PS_ASD_DP_C6_4
Kolokwium [PS_ASD_DP_C6_w_2]
Kolokwium pisemne o charakterze testowym, obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.
PS_ASD_DP_C6_1 PS_ASD_DP_C6_3 PS_ASD_DP_C6_5 PS_ASD_DP_C6_6
Projekt pisemno-praktyczny [PS_ASD_DP_C6_w_3]
Zaplanowanie i skonstruowanie narzędzia diagnostycznego dla osoby ze spektrum autyzmu.
PS_ASD_DP_C6_1 PS_ASD_DP_C6_2 PS_ASD_DP_C6_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_ASD_DP_C6_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy: wykład, dyskusja
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje się do egzaminu.
45 Egzamin [PS_ASD_DP_C6_w_1]
ćwiczenia [PS_ASD_DP_C6_fs_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów/giełda pomysłów; metody praktyczne: metody ćwiczebne
15
Studia w oparciu o literaturę przedmiotu, przygotowanie zalecanego materiału na zajęcia, przygotowanie projektu pisemno-praktycznego
15
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)