Diagnoza psychopedagogiczna uczniów ze spektrum autyzmu – profile funkcjonalne
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Nazwa modułu: | Diagnoza psychopedagogiczna uczniów ze spektrum autyzmu – profile funkcjonalne |
---|---|
Kod modułu: | PS_ASD_DP_C6 |
Kod programu: | W3-SMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Głównym celem modułu jest zaznajomienie studenta z procesem diagnozowania psychopedagogicznego osób ze spektrum autyzmu. Moduł przedmiotu umożliwia zdobycie wiedzy na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzonej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającej specjalne potrzeby edukacyjne i społeczne osób ze spektrum autyzmu, umiejętności diagnostycznych pozwalających na rozpoznawanie sytuacji osób ze spektrum autyzmu, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków, umiejętności dobierania i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań diagnostycznych oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii w swojej pracy, umiejętności posługiwania się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności badawczej (diagnostycznej). Szczegółowe treści programowe zawierają: kryteria diagnostyczne (wg. ICD 10 i DSM – V): autyzm dziecięcy, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwojowe, autyzm atypowy; epidemiologię, patomechanizm powstawania zaburzeń, przyczyny autyzmu, charakterystykę funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu (uzupełnienie, pogłębienie i utrwalenie wcześniejszych wiadomości); przegląd wybranych metod diagnostycznych, diagnozę funkcjonalną – tworzenie indywidualnych arkuszy obserwacyjnych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz opracowanie wymaganych zagadnień. |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, diagnostyki pedagogicznej, metodologii badań pedagogicznych/społecznych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju oraz wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie [PS_ASD_DP_C6_1] |
K_W03 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, kształcenia, rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii [PS_ASD_DP_C6_2] |
K_W02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_DP_C6_3] |
K_U04 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_DP_C6_4] |
K_U06 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym [PS_ASD_DP_C6_5] |
K_K07 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań diagnostycznych, terapeutycznych, edukacyjnych, resocjalizacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, pomocowych [PS_ASD_DP_C6_6] |
K_U10 [4/5] K_K01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [PS_ASD_DP_C6_w_1] | Egzamin pisemny o charakterze opisowym, obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu. |
PS_ASD_DP_C6_1 PS_ASD_DP_C6_2 PS_ASD_DP_C6_3 PS_ASD_DP_C6_4 |
Kolokwium [PS_ASD_DP_C6_w_2] | Kolokwium pisemne o charakterze testowym, obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu. |
PS_ASD_DP_C6_1 PS_ASD_DP_C6_3 PS_ASD_DP_C6_5 PS_ASD_DP_C6_6 |
Projekt pisemno-praktyczny [PS_ASD_DP_C6_w_3] | Zaplanowanie i skonstruowanie narzędzia diagnostycznego dla osoby ze spektrum autyzmu. |
PS_ASD_DP_C6_1 PS_ASD_DP_C6_2 PS_ASD_DP_C6_5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_ASD_DP_C6_fs_1] | Metody asymilacji wiedzy: wykład, dyskusja |
15 | Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje się do egzaminu. |
45 | Egzamin [PS_ASD_DP_C6_w_1] |
ćwiczenia [PS_ASD_DP_C6_fs_2] | Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów/giełda pomysłów; metody praktyczne: metody ćwiczebne |
15 | Studia w oparciu o literaturę przedmiotu, przygotowanie zalecanego materiału na zajęcia, przygotowanie projektu pisemno-praktycznego |
15 |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |