Antropologia kulturowa Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Antropologia kulturowa
Kod modułu: PS_D1_AK
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu antropologia kulturowa jest poznanie przez studenta podstawowych koncepcji teoretycznych dotyczących problematyki kultury oraz zależności zachodzących pomiędzy nimi a zmianami zachodzącymi w różnych obszarach kultury w społeczeństwie; dostrzeganie związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi a edukacją, rehabilitacją i socjalizacją osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module antropologia kulturowa planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz przygotowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie antropologiczne (historyczne i kulturowe) uwarunkowania procesów edukacji, rehabilitacji, arteterapii i socjalizacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; podstawy i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem; postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym [PS_D1_AK _1]
K_W02 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi integrować wiedzę z zakresu antropologii kulturowej z wiedzą z zakresu pedagogiki specjalnej; wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z dziedzinami nauk społecznych i humanistycznych [PS_D1_AK_2]
K_U01 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego [PS_D1_AK_3]
K_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium pisemne [PS_D1_AK_w_ 1]
Kolokwium obejmujące treści realizowane w ramach wykładów i pracy własnej studentów.
PS_D1_AK _1
Zaliczenie pisemne [PS_D1_AK_w_ 2]
Praca pisemna w formie studium przypadku (w oparciu o literaturę lub praktykę pedagogiczną) jednostki o specjalnych potrzebach edukacyjnych, która uwzględnia kontekst społeczny i kulturowy jej rozwoju oraz funkcjonowania.
PS_D1_AK_2 PS_D1_AK_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_D1_AK_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład, dyskusja).
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje do zaliczenia pisemnego.
15 Kolokwium pisemne [PS_D1_AK_w_ 1]
ćwiczenia [PS_D1_AK_fs_2]
Metoda asymilacji wiedzy (praca z książką, tekstem). Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda, metoda przypadków, burza mózgów).
15
Student przygotowuje indywidualną pracę pisemną: studium przypadku (w oparciu o literaturę lub praktykę pedagogiczną) jednostki o specjalnych potrzebach edukacyjnych, z uwzględnieniem kontekstu społecznego i kulturowego jej rozwoju oraz funkcjonowania.
15 Zaliczenie pisemne [PS_D1_AK_w_ 2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)