Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
Kod modułu: PS_D2_WOP
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Moduł przygotowuje studenta do: - do diagnozowania sytuacji dzieci i młodzieży, uwzględniając ich funkcjonowanie w sferze fizycznej, emocjonalnej i społecznej z użyciem różnorodnych narzędzi diagnostycznych, z uwzględnieniem jego mocnych i słabych obszarów; - konstruowania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia; współpracy w zespole. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy; kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF); wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych [PS_D2_WOP_1]
K_W02 [2/5] K_W03 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych [PS_D2_WOP_2]
K_U01 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb dziecka i ucznia oraz diagnozę relacji społecznych w grupie rówieśniczej [PS_D2_WOP_3]
K_U04 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określić obszary i wskazania terapeutyczne dla dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_D2_WOP_4]
K_W10 [4/5]
zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej [PS_D2_WOP_5]
K_K02 [4/5] K_K07 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych [PS_D2_WOP_6]
K_K01 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt pisemny [PS_D2_WOP_w_1]
przeprowadzenie diagnozy wybranego dziecka oraz stworzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka z uwzględnieniem możliwości dziecka, jego mocnych stron w pracy nad stymulowaniem słabych stron; pokazanie umiejętności wykorzystania zdobytej podczas zajęć wiedzy oraz ukazanie umiejętności interpersonalnych poprzez zasięganie opinii specjalistów w różnych instytucji.
PS_D2_WOP_1 PS_D2_WOP_2 PS_D2_WOP_3 PS_D2_WOP_4 PS_D2_WOP_5 PS_D2_WOP_6
Egzamin pisemny [PS_D2_WOP_w_2]
Sprawdzający wiedzę na temat teoretycznych aspektów wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka
PS_D2_WOP_1 PS_D2_WOP_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_D2_WOP_fs_1]
Metoda zajęć praktycznych, podczas których studenci tworzą schemat oceny wielospecjalistycznej oraz dobierają narzędzia diagnostyczne, określająca mocne i słabe strony funkcjonowania ucznia oraz ewentualne obszary wsparcia metoda problemowa dająca możliwość do poszukiwania odpowiednich rozwiązań dla wybranego dziecka w wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania dziecka
30
Analiza literatury przedmiotu, rozporządzeń MEN, dotyczących wielospecjalistycznych oceny poziomu funkcjonowania ucznia; nawiązanie kontaktu z instytucją bądź rodzicem dziecka z zaburzeniami rozwoju, które student będzie oceniał; dokonanie obserwacji oraz oceny sytuacji dziecka; analiza zebranego materiału diagnostycznego oraz stworzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia
60 projekt pisemny [PS_D2_WOP_w_1]
wykład [PS_D2_WOP_fs_2]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
Analiza literatury przedmiotu dotyczących wielospecjalistycznych oceny poziomu funkcjonowania ucznia;
75
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)