Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_C1_ASD
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu wprowadza w podstawowe pojęcia i problemy subdyscypliny pedagogiki specjalnej, charakteryzuje jej podmiot i przedmiot badań. Celem modułu jest przygotowanie studentów do dalszego studiowania zagadnień związanych ze specjalnością. Treści przedmiotu koncentrują się wokół podstawowych pojęć: autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, całościowe zaburzenia rozwoju. Omówione zostaną również patogeneza zaburzeń ze spektrum autyzmu, symptomy, kryteria diagnostyczne, rozwój osób ze spektrum autyzmu, podstawy edukacji i rehabilitacji a także pomoc i wsparcie tej grupy osób i ich rodzin. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii rozwojowej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności [PS_C1_ASD_1]
K_W02 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie kategorie i pojęcia pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, obejmującą terminologię i teorie [PS_C1_ASD_2]
K_W04 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin [PS_C1_ASD_3]
K_U01 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykazywania wrażliwości na problemy z obszaru pedagogiki osób ze spektrum autyzmu i do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne [PS_C1_ASD_4]
K_U17 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzegania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_C1_ASD_5]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS_C1_ASD_w_1]
Kolokwium o charakterze opisowym obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu
PS_C1_ASD_1 PS_C1_ASD_2 PS_C1_ASD_3 PS_C1_ASD_5
Zaliczenie pisemne [PS_C1_ASD_w_2]
Kolokwium o charakterze testowym obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu
PS_C1_ASD_1 PS_C1_ASD_2 PS_C1_ASD_3 PS_C1_ASD_4 PS_C1_ASD_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_C1_ASD_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja)
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. Przygotowuje się do kolokwium.
45 Zaliczenie pisemne [PS_C1_ASD_w_1]
ćwiczenia [PS_C1_ASD_fs_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda sytuacyjna, burza mózgów).
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje zalecany materiał na zajęcia. Przygotowuje się do kolokwium.
45 Zaliczenie pisemne [PS_C1_ASD_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)