Praktyka z tutoringiem (specjalnościowa)
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Nazwa modułu: | Praktyka z tutoringiem (specjalnościowa) |
---|---|
Kod modułu: | PS_NI_PT1_E3 |
Kod programu: | W3-SMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Program modułu jest oparty na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowania i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób – tutora, studenta oraz osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku instytucjonalnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń, zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną, wiedza o jej potrzebach, możliwościach I aspiracjach, jest źródłem informacji do samodoskonalenia. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Student realizuje praktykę w trakcie 2 semestrów, spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizacji praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w instytucji, monitorować jego pracę i skonsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają [PS_NI_PT_E3_1] |
K_W03 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny [PS_NI_PT_E3_2] |
K_W10 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi [PS_NI_PT_E3_3] |
K_W01 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; potrafi również wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli [PS_NI_PT_E3_4] |
K_U04 [5/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych [PS_NI_PT_E3_5] |
K_U11 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy [PS_NI_PT_E3_6] |
K_K07 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Portfolio [PS_NI_PT_E3_w_1] | Dokumentacja sprawdzająca podstawową wiedzę z zakresu opanowania aparatury pojęciowej dotyczącej niepełnosprawności intelektualnej, nazywania zjawisk i sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, umiejętność opisu funkcjonowania instytucji oraz osoby z niepełnosprawnością intelektualną, Dokumentacja przebiegu praktyki dla każdego z semestrów. |
PS_NI_PT_E3_1 PS_NI_PT_E3_2 PS_NI_PT_E3_3 PS_NI_PT_E3_4 PS_NI_PT_E3_5 PS_NI_PT_E3_6 |
Projekt [PS_NI_PT_E3_w_2] | Przygotowanie kontraktu określającego obszary współpracy z instytucją w zakresie pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną dla każdego z semestrów |
PS_NI_PT_E3_1 PS_NI_PT_E3_2 PS_NI_PT_E3_3 PS_NI_PT_E3_4 PS_NI_PT_E3_5 PS_NI_PT_E3_6 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PS_NI_PT_ E3_fs_1] | Metoda praktycznego działania |
30 | Wskazanie właściwej instytucji, umówienie się na spotkanie z opiekunem w danej placówce, zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki, podjęcie współpracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w danej instytucji, wyznaczenie kierunków pracy z osobą: obserwacja, zadania, wsparcie, asysta. Przygotowanie wymaganej dokumentacji. |
15 | Portfolio [PS_NI_PT_E3_w_1] Projekt [PS_NI_PT_E3_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |